Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,496
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

881
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت هوش اخلاقی و مولفه های آن در معلمان دبیرستان (مورد مطالعه: اردبیل، شهرستان بیله سوار)

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 49

چکیده

 زمینه و هدف: هوش اخلاقی معلمان نقش مهمی در نگرش آن ها نسبت به رعایت هنجارهای اخلاقی دارد و یکی از عوامل موثر در فرآیند کسب صلاحیت محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت هوش اخلاقی و مولفه های آن در معلمان شاغل در دبیرستان های عمومی, شهرستان بیله سوار, اردبیل, ایران انجام شده است.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی روی 190 نفر از معلمان شاغل در دبیرستان های دولتی, در سال تحصیلی 95-94 انجام شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد و نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقیLennick و Keil استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین هوش اخلاقی معلمان 4.13±0.08 محاسبه گردیده و میانگین مولفه های اصلی آن شامل درستکاری 4.15±0.08, مسوولیت پذیری 4.14±0.08, دلسوزی 4.14±0.09 و بخشش4.30±0.21 بود. از بین مولفه های هوش اخلاقی «بخشش اشتباهات خود» با میانگین4.30±0.21 بیشترین و «راستگویی» با میانگین 3.90±0.09 کم ترین مقادیر را داشتند. همچنین آزمون تی تفاوت معنی داری را در میزان هوش اخلاقی بین مردان و زنان نشان نداد.نتیجه گیری: نظر به سطح نسبتا مطلوب هوش اخلاقی در معلمان مورد مطالعه, پیشنهاد می گردد تا سازمان مربوطه ضمن تقویت وضعیت موجود, درجهت ارتقای مولفه راستگویی و صداقت در میان معلمان تلاش نماید. همچنین به کارگیری شیوه های تشویقی در راستای حفظ ارزش های اخلاقی و نیز برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقای هوش اخلاقی معلمان توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آذر، خدیجه، و ثمری، عیسی. (1396). بررسی وضعیت هوش اخلاقی و مولفه های آن در معلمان دبیرستان (مورد مطالعه: اردبیل, شهرستان بیله سوار). اخلاق زیستی، 7(26 )، 43-49. SID. https://sid.ir/paper/231080/fa

    Vancouver: کپی

    آذر خدیجه، ثمری عیسی. بررسی وضعیت هوش اخلاقی و مولفه های آن در معلمان دبیرستان (مورد مطالعه: اردبیل, شهرستان بیله سوار). اخلاق زیستی[Internet]. 1396؛7(26 ):43-49. Available from: https://sid.ir/paper/231080/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه آذر، و عیسی ثمری، “بررسی وضعیت هوش اخلاقی و مولفه های آن در معلمان دبیرستان (مورد مطالعه: اردبیل, شهرستان بیله سوار)،” اخلاق زیستی، vol. 7، no. 26 ، pp. 43–49، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231080/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا