مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,893
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,057
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر اضطراب زنان باردار

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 29

چکیده

 زمینه و هدف: دوره بارداری اغلب به عنوان یک تجربه استرس زا مطرح می شود. این استرس ممکن است افزایش یابد و مجموعه ای از پاسخ های شناختی و رفتاری به نام اضطراب را برانگیزد. با مدیریت استرس دوره بارداری, می توان اضطراب این دوره را کاهش داد و از بروز شمار بالایی از عوارض طبی و زایمانی جلوگیری کرد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر اضطراب زنان باردار انجام شد.روش بررسی: روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پژوهش از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین کلیه بانوان بارداری که در نیمه دوم سال 1391 به مراکز بهداشت و درمان شهرستان گرگان مراجعه کرده بودند و جامعه آماری پژوه را تشکیل می دادند,تعداد 24 نفر از آنان که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند, با روش نمونه گیری در دسترس گزینش شدند و به طور تصادفی به دو گروه 12 نفره با عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر بود که پس از اجرای پیش آزمون, مداخله آموزشی بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی نیز از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آماری از طریق کوواریانس صورت گرفت.یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که زنان باردار سطح مشخصی از اضطراب (حالت و صفت) را تجربه می کنند. آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری به شکل معنی داری باعث کاهش اضطراب (حالت و صفت) زنان باردار می شود.نتیجه گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب (حالت و صفت) زنان باردار اثر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شمس آبادی، نوشین، خواجوند، افسانه، و حسن زاده، رمضان. (1394). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر اضطراب زنان باردار. توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY)، 12(3 (ویژه نامه بهداشت روان))، 19-29. SID. https://sid.ir/paper/231448/fa

    Vancouver: کپی

    شمس آبادی نوشین، خواجوند افسانه، حسن زاده رمضان. اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر اضطراب زنان باردار. توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY)[Internet]. 1394؛12(3 (ویژه نامه بهداشت روان)):19-29. Available from: https://sid.ir/paper/231448/fa

    IEEE: کپی

    نوشین شمس آبادی، افسانه خواجوند، و رمضان حسن زاده، “اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر اضطراب زنان باردار،” توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY)، vol. 12، no. 3 (ویژه نامه بهداشت روان)، pp. 19–29، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231448/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button