مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

856
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی بلوغ هم راستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار در نظام سلامت با بهره گیری از الگوی امتیازی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی ایران)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 16

چکیده

 مقدمه: هم راستایی عاملی کلیدی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی, خلق ارزش و تحقق اهداف سازمان و مساله همیشگی مدیران است. در حوزه «نظام سلامت» علاوه بر پویایی محیط, تعدد حوزه های کاری (آموزش, درمان, بهداشت و ...), تحقق هم راستایی را با چالش مضاعفی مواجه می کند. ارتقاء هم راستایی نیازمند نگرش استراتژیک و مشارکت تمام مدیران و نقطه آغاز این فرایند, درک موقعیت سازمان است. هدف این پژوهش ارزیابی بلوغ هم راستایی در «دانشگاه علوم پزشکی ایران» و ارائه راهکاری برای ارتقاء آن بود.روش پژوهش: این پژوهش کاربردی, به روش توصیفی- پیمایشی و در تابستان 1396 انجام شد. جامعه پژوهش, مدیران ستاد «دانشگاه ایران» بود که به سه حوزه اجرایی, آموزشی و فناوری اطلاعات تفکیک شدند. روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 122 نفر بود. برای گردآوری داده ها, پرسشنامه لوفتمن (2015) ترجمه و پس از تایید روایی و پایایی, استفاده شد. تحلیل داده ها با «SPSS» و آزمون فریدمن انجام شد.یافته ها: میانگین هم راستایی, 2.55 بود. ابعاد زیرساخت, مشارکت, مهارت ها, ارتباطات, شایستگی و حاکمیت با میانگین 2.78, 2.67, 2.64, 2.63, 2.49, 2.17 در رتبه اول تا ششم قرار گرفت. هم چنین الگوهای امتیازی ابعاد هم راستایی در کسب و کارهای مختلف سازمان متفاوت بود.نتیجه گیری: سازمان در سطح دوم بلوغ هم راستایی قرار داشت و هدف باید رسیدن به سطح سوم باشد. در ابعاد «زیرساخت» و «مشارکت» وضعیت مناسب بود اما ابعاد «حاکمیت» و «شایستگی و ارزش» وضعیت مطلوبی نداشتند و سازمان نیازمند بازنگری و ارتقاء «حاکمیت فناوری اطلاعات» است. هم چنین یکپارچگی نگرش مدیران حوزه های کاری مختلف (بر اساس الگوی امتیازی) در حوزه هم راستایی ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رهبر، مهدی، حقیقت منفرد، جلال، و کاباران زادقدیم، محمدرضا. (1396). ارزیابی بلوغ هم راستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار در نظام سلامت با بهره گیری از الگوی امتیازی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی ایران). مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 8(4 (پیاپی 26) )، 7-16. SID. https://sid.ir/paper/232446/fa

    Vancouver: کپی

    رهبر مهدی، حقیقت منفرد جلال، کاباران زادقدیم محمدرضا. ارزیابی بلوغ هم راستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار در نظام سلامت با بهره گیری از الگوی امتیازی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی ایران). مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)[Internet]. 1396؛8(4 (پیاپی 26) ):7-16. Available from: https://sid.ir/paper/232446/fa

    IEEE: کپی

    مهدی رهبر، جلال حقیقت منفرد، و محمدرضا کاباران زادقدیم، “ارزیابی بلوغ هم راستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار در نظام سلامت با بهره گیری از الگوی امتیازی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی ایران)،” مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، vol. 8، no. 4 (پیاپی 26) ، pp. 7–16، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232446/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button