مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,310
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,067
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط حیطه های نگرانی با کیفیت زندگی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 92

چکیده

نگرانی یکی از اجزای مهم اضطراب بوده و بر اساس نتایج مطالعات, با کاهش عملکرد روانی, اجتماعی و شغلی همراه است. از طرفی, مفهوم کیفیت زندگی به مثابه شاخص مهم سلامت روانی و اجتماعی, برای تعیین نیازهای مراقبتی روانی ـ اجتماعی در گروه های مختلف جامعه از جمله جوانان مورد استفاده قرار گرفته است. وجود نگرانی و تاثیر احتمالی آن بر کیفیت زندگی و سلامت روانی ـ جسمانی دانشجویان می تواند کارایی آنان را تحت تاثیر قرار دهد و عواقب فردی و اجتماعی در پی داشته باشد. لذا این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین میزان نگرانی با کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.در این مطالعه توصیفی همبستگی, 400 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. مـیزان نـگـرانـی با استفاده از پرسشنـامه حـیـطه هـای نــگـرانـی (Worry domain questionnaire) و کیفیت زندگی با پرسشنامه SF-36 سنجیده شد. پرسشنامه ها در زمانی یکسان توسط خود دانشجویان تکمیل شد.میانگین نمره نگرانی کلی دانشجویان 20.0±29.6 نمره (از 100 نمره) و دامنه آن 100-0 بوده است. همچنین 4.8 درصد آنان نگرانی شدید و 34.3 درصد نگرانی متوسط داشته اند. بررسی رابطه همبستگی بین میزان نگرانی با نمرات کیفیت زندگی در حیطه های مختلف نشان داد که بین این دو, رابطه خطی معنی دار معکوس وجود دارد (آزمون ضریب همبستگی پیرسون: P<0.0001 و r=0.682)؛ یعنی با افزایش نگرانی, ابعاد مختلف کیفیت زندگی کاهش می یابد و برعکس.بالا بودن میزان نگرانی در دانشجویان نشان دهنده وجود چالش در بهداشت روانی و جسمانی این گروه است. بنابراین, به نظر می رسد اتخاذ روش هایی برای کاهش نگرانی دانشجویان از جمله تامین شغلی و مالی ضروری است تا از این طریق, ضمن کاهش عوارض مستقیم ناشی از نگرانی, سطح کیفیت زندگی آنها هم ارتقا یابد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نیک بخت نصرآبادی، علیرضا، مظلوم، سیدرضا، نثاری، مریم، و گودرزی، فاطمه. (1387). ارتباط حیطه های نگرانی با کیفیت زندگی دانشجویان. پایش، 8(1)، 85-92. SID. https://sid.ir/paper/23487/fa

Vancouver: کپی

نیک بخت نصرآبادی علیرضا، مظلوم سیدرضا، نثاری مریم، گودرزی فاطمه. ارتباط حیطه های نگرانی با کیفیت زندگی دانشجویان. پایش[Internet]. 1387؛8(1):85-92. Available from: https://sid.ir/paper/23487/fa

IEEE: کپی

علیرضا نیک بخت نصرآبادی، سیدرضا مظلوم، مریم نثاری، و فاطمه گودرزی، “ارتباط حیطه های نگرانی با کیفیت زندگی دانشجویان،” پایش، vol. 8، no. 1، pp. 85–92، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23487/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button