مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین سبک های تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شیراز

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 66

چکیده

 تعاملات معلمان با دانش آموزان از مهم ترین عوامل در محیط یادگیری است که تاثیر به سزایی بر خودپنداری دانش آموزان دارد. بدین منظور هدف از پژوهش حاضر, بررسی رابطه بین سبک های تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان بود. از کلیه دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان شیراز, نمونه ای مشتمل بر 263 دانش آموز (145 پسر و 118 دختر) در دامنه سنی؛ 9-12 سال به صورت خوشه ای مرحله ای, انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها, از پرسشنامه های؛ تعامل معلم و دانش آموز و توصیف خود, استفاده گردید. پرسشنامه تعامل معلم و دانش آموز, هشت ویژگی رفتاری معلم را از دیدگاه دانش آموز, ارزیابی می کند و پرسشنامه توصیف خود نیز خودپنداری را در هفت بعد مجزا و یک بعد کلی, مورد سنجش قرار می دهد. روایی پرسشنامه های مذکور در پژوهش حاضر برمبنای روش های؛ تحلیل عاملی و همبستگی با آزمون های مشابه و پایایی با روش های؛ آلفای کرونباخ و بازآزمایی, محاسبه و ضرائب مطلوب, به دست آمد. تحلیل های آماری نشان داد؛ خودپنداری دانش آموزان توسط سبک های تعاملی, پیش بینی می گردد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن بود که از میان ابعاد مختلف سبک های تعاملی معلم, بعد راهنمایی پیش بینی کننده مثبت و بعد سخت گیری, پیش بینی کننده منفی و معنادار, خودپنداری دانش آموزان بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد؛ بین خود پنداری علمی و همکاری, همبستگی مثبت و معنادار و بین خودپنداری علمی و تسلط, همبستگی منفی و معنادار وجود دارد هم چنین تفاوت های معنادار آماری بین دختران و پسران, در سبک های تعاملی معلمان و ابعاد خودپنداری وجود داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    البرزی، محبوبه، و خیر، محمد. (1390). ارتباط بین سبک های تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شیراز. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 18(1)، 53-66. SID. https://sid.ir/paper/236017/fa

    Vancouver: کپی

    البرزی محبوبه، خیر محمد. ارتباط بین سبک های تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شیراز. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1390؛18(1):53-66. Available from: https://sid.ir/paper/236017/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه البرزی، و محمد خیر، “ارتباط بین سبک های تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شیراز،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 18، no. 1، pp. 53–66، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236017/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button