مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,166
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر خودکارآمدی زنان نابارور

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 237

چکیده

 ناباروری در زندگی برخی از زوجین یک بحران بزرگ محسوب شده و می تواند به افسردگی, اضطراب, طردشدگی اجتماعی و اختلال جنسی بیانجامد. مداخلات حمایتی با هدف افزایش خودکارآمدی ممکن است باعث افزایش و بهبود مهارت های غلبه بر مشکلات, ایجاد احساس بهتر و پیگیری درمان ناباروری گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر خودکارآمدی زنان نابارور از خرداد ماه لغایت مهر سال 1391 انجام گرفت. در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی تجربی بود 104 زن نابارور با عامل زنانه مراجعه کننده به یکی از مراکز ناباروری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران با تخصیص تصادفی در گروه های کنترل و مداخله شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی ویژه ناباروری کوزینیو و همکاران بود. پس از انجام پیش آزمون در دو گروه, برنامه آموزشی بصورت چهار جلسه گروهی 60 تا 90 دقیقه ای در چهار هفته متوالی جهت گروه مداخله ارائه گردید. گروه مداخله 6 هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی و گروه کنترل نیز 6 هفته بعد از تکمیل اولیه پرسشنامه ها مجددا پرسشنامه خودکارآمدی ناباروری را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار نسخه 16 و آزمون های آماری کای دو (X2), آزمون t زوج وt  مستقل انجام گرفت. قبل از مداخله دوگروه از لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی و خودکارآمدی اختلاف آماری معنی دار نداشتند (P=0.886), ولی بعد از مداخله آموزشی بین میانگین نمرات خودکارآمدی دو گروه اختلاف آماری معنی دار وجود داشت (P<0.001). به طور کلی بر اساس نتایح حاصله, برنامه آموزشی بر خودکارآمدی زنان نابارور موثر بوده است؛ لذا پیشنهاد می شود این برنامه برای سایر زنان نابارور در سطح وسیع تر به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جمشیدی منش، منصوره، علی منش، نیلوفر، بهبودی مقدم، زهرا، و حقانی، حمید. (1394). بررسی تاثیر آموزش بر خودکارآمدی زنان نابارور. پایش، 14(2)، 227-237. SID. https://sid.ir/paper/23658/fa

    Vancouver: کپی

    جمشیدی منش منصوره، علی منش نیلوفر، بهبودی مقدم زهرا، حقانی حمید. بررسی تاثیر آموزش بر خودکارآمدی زنان نابارور. پایش[Internet]. 1394؛14(2):227-237. Available from: https://sid.ir/paper/23658/fa

    IEEE: کپی

    منصوره جمشیدی منش، نیلوفر علی منش، زهرا بهبودی مقدم، و حمید حقانی، “بررسی تاثیر آموزش بر خودکارآمدی زنان نابارور،” پایش، vol. 14، no. 2، pp. 227–237، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23658/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button