مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,138
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت گرایش به نماز خواندن در بین دانشجویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 216

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت گرایش به نماز خواندن در بین دانشجویان مونث و مذکر در سطح دانشگاه های کشور انجام شد.روش: روش مورد استفاده در این پژوهش, توصیفی از نوع پیمایش بود. شرکت کنندگان 2376 دانشجوی رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی 11 دانشگاه دولتی بودند که به پرسشنامه های ویژگی های جمعیت شناختی و گرایش به نماز پاسخ دادند. با تحلیل عاملی پرسشنامه گرایش به نماز, گویه ها به چهار مولفه شامل گرایش به نماز, آثار نماز, اجتناب از نماز و امام جماعت دسته بندی شدند. تفاوت این چهار مولفه و نمره کل پرسشنامه در متغیرهای جمیعت شناختی رشته تحصیلی, جنسیت, وضعیت تاهل, نوع پذیرش در دانشگاه, سال چندم تحصیلی, مقطع تحصیلی, سهمیه پذیرش و محل سکونت فعلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از معنادار بودن (p<0.05) تفاوت ها در میزان گرایش به نماز در بین دخترها و پسرهای دانشجو, بین رشته های مختلف تحصیلی و سایر متغیرهای گروه بندی بود. همچنین یافته ها نشان داد که گروه مجرد نسبت به گروه متاهل در مولفه های توجه به نقش امام جماعت میانگین نمره بالاتری به دست آوردند. پسرهای مجرد نسبت به پسرهای متاهل ادراک مثبت تری به نقش امام جماعت دارند. پسرهای مجرد و متاهل در میزان گرایش به نماز مشابه هستند؛ در حالی که دخترهای متاهل بیش از دخترهای مجرد به طرف نماز گرایش نشان می دهند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد, در مولفه های نقش امام جماعت, گرایش به نماز, تصور مثبت به آثار نماز و نمره کل مقیاس گرایش به نماز, گروه مونث نسبت به گروه مذکر از میانگین نمرات بالاتری برخوردارند؛ در حالی که در مورد مولفه اجتناب از نماز و ادراک خنثی به آثار نماز, وضعیت بر عکس است. این نشان می دهد که دخترها نسبت به پسرها به نماز گرایش بیشتری دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یعقوبی، حمید، حسن آبادی، حمیدرضا، پیروی، حمید، پورشریفی، حمید، اکبری زردخانه، سعید، حمیدپور، حسن، صبحی قراملکی، ناصر، هادوی، اصغر، کاویان، زهرا، حشمتی، محمدرضا، و رضوی، مرضیه. (1392). بررسی وضعیت گرایش به نماز خواندن در بین دانشجویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 3(2 (پیاپی 7))، 187-216. SID. https://sid.ir/paper/236966/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوبی حمید، حسن آبادی حمیدرضا، پیروی حمید، پورشریفی حمید، اکبری زردخانه سعید، حمیدپور حسن، صبحی قراملکی ناصر، هادوی اصغر، کاویان زهرا، حشمتی محمدرضا، رضوی مرضیه. بررسی وضعیت گرایش به نماز خواندن در بین دانشجویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی[Internet]. 1392؛3(2 (پیاپی 7)):187-216. Available from: https://sid.ir/paper/236966/fa

    IEEE: کپی

    حمید یعقوبی، حمیدرضا حسن آبادی، حمید پیروی، حمید پورشریفی، سعید اکبری زردخانه، حسن حمیدپور، ناصر صبحی قراملکی، اصغر هادوی، زهرا کاویان، محمدرضا حشمتی، و مرضیه رضوی، “بررسی وضعیت گرایش به نماز خواندن در بین دانشجویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی،” فرهنگ در دانشگاه اسلامی، vol. 3، no. 2 (پیاپی 7)، pp. 187–216، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236966/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button