Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    187-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2433
  • دانلود: 

    1186
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت گرایش به نماز خواندن در بین دانشجویان مونث و مذکر در سطح دانشگاه های کشور انجام شد.روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایش بود. شرکت کنندگان 2376 دانشجوی رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی 11 دانشگاه دولتی بودند که به پرسشنامه های ویژگی های جمعیت شناختی و گرایش به نماز پاسخ دادند. با تحلیل عاملی پرسشنامه گرایش به نماز، گویه ها به چهار مولفه شامل گرایش به نماز، آثار نماز، اجتناب از نماز و امام جماعت دسته بندی شدند. تفاوت این چهار مولفه و نمره کل پرسشنامه در متغیرهای جمیعت شناختی رشته تحصیلی، جنسیت، وضعیت تاهل، نوع پذیرش در دانشگاه، سال چندم تحصیلی، مقطع تحصیلی، سهمیه پذیرش و محل سکونت فعلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از معنادار بودن (p<0.05) تفاوت ها در میزان گرایش به نماز در بین دخترها و پسرهای دانشجو، بین رشته های مختلف تحصیلی و سایر متغیرهای گروه بندی بود. همچنین یافته ها نشان داد که گروه مجرد نسبت به گروه متاهل در مولفه های توجه به نقش امام جماعت میانگین نمره بالاتری به دست آوردند. پسرهای مجرد نسبت به پسرهای متاهل ادراک مثبت تری به نقش امام جماعت دارند. پسرهای مجرد و متاهل در میزان گرایش به نماز مشابه هستند؛ در حالی که دخترهای متاهل بیش از دخترهای مجرد به طرف نماز گرایش نشان می دهند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد، در مولفه های نقش امام جماعت، گرایش به نماز، تصور مثبت به آثار نماز و نمره کل مقیاس گرایش به نماز، گروه مونث نسبت به گروه مذکر از میانگین نمرات بالاتری برخوردارند؛ در حالی که در مورد مولفه اجتناب از نماز و ادراک خنثی به آثار نماز، وضعیت بر عکس است. این نشان می دهد که دخترها نسبت به پسرها به نماز گرایش بیشتری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1186 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    217-228
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2574
  • دانلود: 

    1168
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر رعایت حجاب بر عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1388 بود.روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی بوده است که نمونه آماری پژوهش شامل 100 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین؛ 50 نفر با پوشش مناسب و 50 نفر با پوشش نامناسب بودند. این افراد به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه عزت نفس آیزنک (1976) را تکمیل کردند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد افرادی که از نمرات عزت نفس بالاتری برخوردارند، به حجاب بیشتر اهمیت می دهند. بین عزت نفس و رتبه تولد و رشته تحصیلی، رابطه معنادار یافت شد اما بین مقطع تحصیلی و وضعیت تاهل و ترم تحصیلی دانشجویان و عزت نفس، رابطه معناداری یافت نشد.نتیجه گیری: رعایت حجاب، زمینه ساز بهداشت روانی بوده، دارا بودن حجاب مناسب، نشان دهنده عزت نفس بالای دانشجویان است. لذا زمینه سازی انجام فعالیت های فرهنگی می تواند ضمن ایجاد فضای دانشجویی با نشاط و با عزت نفس بالا، محیطی امن و عاری از هر گونه معضلات فرهنگی و اجتماعی از جمله بدحجابی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2574

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1168 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    229-248
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1040
  • دانلود: 

    933
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری معنوی و انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه ایلام انجام شده است.روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه ایلام به تعداد 420 تشکیل می دهد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه مورد نظر 200 نفر در نظر گرفته شد. برای انتخاب نمونه های مورد نظر از روش تصادفی ساده استفاده شد. جهت سنجش رهبری معنوی، از پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران (2005) و برای سنجش انگیزش شغلی، از پرسشنامه انگیزش شغلی نئو و باچبر (1997) استفاده شد. در تعیین روایی و پایایی نیز پرسشنامه طراحی شده در اختیار چند نفر از اساتید دانشگاه ایلام قرار گرفت و پس از اصلاحات لازم و تغییر برخی سوالات، روایی پرسشنامه مورد تایید واقع شد. برای تعیین پایایی، تعداد 30 پرسشنامه توسط کارکنان دانشگاه ایلام تکمیل و ضریب کرونباخ آلفا محاسبه شد (a=0.83). به منظور تجزیه و تحلیل داده های از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس- 16 و به طور خاص از آزمون های ضرایب همبستگی و رگرسیون استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که بین چشم انداز سازمانی، عشق به نوعدوستی، ایمان به کار، معناداری در کار و ایمان دینی، با انگیزش کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که رهبری معنوی، عاملی مهم در ایجاد و افزایش انگیزش شغلی کارکنان محسوب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1040

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 933 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    249-270
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1111
  • دانلود: 

    702
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی اکتشافی نقش دین و دینداری دانشجویان در مصرف انواع مسوولیت پذیری گونه های موسیقایی بود.روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است و داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده اند. حجم نمونه آماری از طریق فرمول کوکران، 373 نفر برآورد شد که به منظور افزایش دقت، به 400 نفر افزایش یافت. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شده است.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد دین می تواند افراد را از مصرف گونه های غربی مانند تکنو، رپ و هوی متال بازدارد و مصرف گونه هایی به ظاهر ایرانی که رنگ و بوی غربی دارد را محدود کند.نتیجه گیری: با توجه به وضعیت موجود، به نظر می رسد ارزش ها، نمادها و انتقادهای دینی از ایدئولوژی مصرف گرایی بی حد و حصر و تجمل گرایانه می تواند چاره ساز باشد. پژوهش حاضر نشان داد که دینداری می تواند در جهت دهی و بازدارندگی از مصرف بعضی از گونه های موسیقی، تاثیرگذار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 702 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    271-296
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1824
  • دانلود: 

    1426
چکیده: 

هدف: هدف این مقاله، بررسی مسوولیت پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان بوده است.روش: روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان بود که از میان آنها 149 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در تحقیق حاضر از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته مسوولیت پذیری در قالب 42 گویه بسته پاسخ با طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه توسط افراد متخصص مورد تایید قرار گرفت و ضریب پایایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 0.86 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی (آزمون t تک نمونه ای، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس) با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس صورت گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد: میانگین هر یک از مولفه های مسوولیت پذیری بالاتر از حد متوسط است. بین میزان مسوولیت پذیری دانشجویان بر حسب جنسیت، تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما این تفاوت بر حسب رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی معنادار است.نتیجه گیری: دانشجویان تمایل دارند هر کاری را به بهترین نحو انجام دهند و به موقع تمام کنند؛ به قوانین دانشگاه پایبند و متعهدند؛ خود را در حفظ اموال عمومی دانشگاه مسوول می دانند. همچنین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به عنوان مهم ترین و اساسی ترین اشکال سرمایه گذاری در نیروی انسانی، باید برای آموزش و تقویت مهارت ها و قابلیت های اجتماعی و از جمله مسوولیت پذیری در عرصه های فردی و اجتماعی تلاش کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1824

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1426 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    297-314
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    752
  • دانلود: 

    736
چکیده: 

هدف: عملکرد تحصیلی دانشجویان و عوامل تاثیرگذار بر آن، همواره مورد توجه دانشگاه ها و موسسات آموزشی بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط شادی، سلامت عمومی و افق های زمانی با عملکرد تحصیلی بوده است.روش: در این مطالعه همبستگی، 317 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش سرشماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه شادی آکسفورد، پرسشنامه افق های زمانی و پرسشنامه سلامت عمومی بود. برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی دانشجویان، از معدل نیمسال آنان استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که شادی، افق های زمانی (به ویژه زیرمقیاس طرح ریزی برای آینده) و سلامت عمومی، سهم معناداری در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان داشتند. همچنین بین عملکرد تحصیلی، سلامت عمومی (سلامت عمومی کلی و زیرمقیاس اختلال عملکرد اجتماعی) و افق های زمانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری به دست آمد. اما بین میزان شادی در دو جنس، تفاوت معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: با توجه به ارتباط شادی، سلامت عمومی و افق های زمانی با عملکرد تحصیلی، لازم است برنامه هایی در جهت بالا بردن سطح سلامت روانی دانشجویان و فراهم آوردن محیطی شاد در فضای دانشگاه اجرا شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 752

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 736 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    315-338
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1042
  • دانلود: 

    628
چکیده: 

یکی از مسائل مورد توجه متولیان و مدیران فرهنگی جوامع، بحث دین و دینداری در جامعه است.هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوهای دینداری در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه بوده است.روش: جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه در سال تحصیلی 91-90 بود که نمونه ای به حجم 370 نفر به روش طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند. با کمک گرفتن از برخی نظریه های حوزه جامعه شناسی دین و با استفاده از الگوی گلاک و استارک، در شش بعد اعتقادی، مناسک دینی، تجربه دینی، محرمات دینی، پیامدی و دانش دینی، الگوهای دینداری بررسی شده و سپس با نگاهی به علم مدیریت و به خصوص مدیریت فرهنگی، ضمن ارائه تصویری از وضعیت موجود دینداری، راهکارهای مدیریتی مناسب جهت ارتقای آن تبیین شده است.یافته ها: تحلیل داده ها نشان می دهد که وضعیت دینداری در بعد اعتقادی و مناسک دینی در سطح مورد قبول، در بعد تجربه دینی در سطح متوسط به بالا، در بعد محرمات دینی در سطح متوسط و در بعد پیامدی دینی و دانش دینی در سطح مورد قبول است.نتیجه گیری: وضعیت دینداری در بین دانشجویان فیروزکوه در حد مطلوبی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1042

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 628 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    339-357
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1052
  • دانلود: 

    733
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی هنجارشکنی ازدواج و علل آن بوده است. چارچوب نظری پژوهش، برگرفته از نظریه چلبی است.روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، روش کمی با فن پرسشنامه و حضور 117 نفر از افراد 18 تا 35 ساله شهر تهران از هر دو جنس بوده است. برای تحلیل داده های تحقیق از آزمون های مختلف آماری و تحلیل مسیر استفاده شده است.یافته ها: متغیرهای فرصت (فرصت رابطه ای)، انتظار (سازگاری درونی، اخلاق عملی، اخلاق نظری، کنترل) و معنا (نگاه به ازدواج)، با هنجارشکنی ازدواج، ارتباط معنادار دارند و این ارتباط به گونه ای ست که با افزایش این متغیرها، هنجارشکنی ازدواج کاهش می یابد.نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که میانگین هنجارشکنی مردان بیشتر از زنان است و متغیرهای مستقل محرومیت نسبی، فرصت مادی، فرصت رابطه ای، فرصت فرهنگی، کنترل، اخلاق عملی، سازگاری درونی، سازگاری بیرونی و نگاه به ازدواج، در احتمال هنجارشکنی ازدواج جوانان تاثیرگذارند. از دیدگاه پاسخ دهندگان، خانواده بیشترین تاثیرات را بر جوانان دارد. همچنین جامعه باید راهکاری برای ارضای نیاز جنسی جوانان در شرایط کنونی، با توجه به عدم سهولت ازدواج آنان بیابد؛ فراهم کردن فرصت های شغلی و فرهنگی بیشتر در سطح جامعه و تقلیل شرایط محرک غریزه جنسی در جامعه برای جوانان، به خصوص در زمانی که امکان تحقق ازدواج برای آنها مهیا نیست و فراهم کردن تفریحات سالم برای آنها در زمانهای اوقات فراغت می تواند از اولویت های مهم باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1052

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 733 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button