Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

15,559
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,026
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 31

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه یزد درسال تحصیلی 91-1390 انجام گرفت که از لحاظ هدف در طبقه تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها در قالب تحقیقات آزمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه یزد به تعداد 11052 نفر بوده است. طی مراحل روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای, دانشجویان دو کلاس از رشته علوم تربیتی به عنوان گروه های نمونه انتخاب و درمراحل بعد به تصادف به گروههای آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه معرفت شناختی شومر (1992) با 63 گویه و پروتکل آموزش تفکر انتقادی بر اساس دیدگاه هایپل (1984), فیشر (2005) و مایرز (1986) در قالب شش جلسه آموزش دو ساعته بوده است. برای توصیف داده ها وتحلیل فرضیه های تحقیق از شاخص های آمار توصیفی و روش آماری تحلیل کوواریانس (پس از بررسی پیش فرض های آن) استفاده شد. بر اساس مهمترین نتایج به دست آمده, آموزش تفکر انتقادی باعث بهبود باورهای معرفت شناختی دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با دانشجویان گروه کنترل شده است. در سطح خرده مقیاس ها, آموزش تفکر انتقادی باعث افزایش باورهای معرفت شناختی افراد در ابعاد توانایی ذاتی یادگیری, ساده بودن دانش, قطعیت دانش, منبع دانش و یادگیری سریع دانش شد اما تاثیر متفاوتی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان دختر و پسر نداشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کمالی زارچ، محمود، زارع، حسین، و علوی لنگرودی، سمیه السادات. (1391). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان. شناخت اجتماعی، 1(2)، 14-31. SID. https://sid.ir/paper/237149/fa

    Vancouver: کپی

    کمالی زارچ محمود، زارع حسین، علوی لنگرودی سمیه السادات. اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان. شناخت اجتماعی[Internet]. 1391؛1(2):14-31. Available from: https://sid.ir/paper/237149/fa

    IEEE: کپی

    محمود کمالی زارچ، حسین زارع، و سمیه السادات علوی لنگرودی، “اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان،” شناخت اجتماعی، vol. 1، no. 2، pp. 14–31، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا