مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,229
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط مولفه های فراشناختی خلاقیت با سلامت روان در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 112

چکیده

 هدف: این مطالعه به منظور تعیین میزان ارتباط مولفه های فراشناختی خلاقیت با سلامت روان در یک نمونه غیربالینی از دانشجویان اجرا شد.روش: پژوهش با روش همبستگی انجام شد و شامل یک نمونه 400 نفری از دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی علوم انسانی, فنی و مهندسی, علوم پایه و کشاورزی, و علوم دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بود. ابزار پژوهش شامل آزمون تفکر خلاق تورنس (فرم ب تصویری) و پرسش نامه سلامت عمومی گلدبرگ بود.یافته ها: تحلیل روابط همبستگی و رگرسیون بیانگر روابط منفی معنی دار بین خلاقیت با نشانه های آسیب های روانی بود. از بین مولفه های فراشناختی خلاقیت دو مولفه سیالی و ابتکار ذهنی 46 تا 57 درصد از واریانس سلامت روان را تبیین می کرد. میزان خلاقیت و سلامت روان در بین رشته های مختلف متفاوت بود. دانشجویان گروه علوم انسانی نسبت به بقیه رشته ها از خلاقیت و سلامت روان بالاتری برخوردار بودند.تیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که در حوزه سلامت روان, خلاقیت متغیری تاثیر گذار است. بنابراین با تحریک و تقویت آن می توان به ارتقای سلامت روان کمک کرد. یافته های پژوهش نشان دهنده یک الگوی توانمند سازی خلاق برای دانشجویان است. الگو در شکل کاربردی شامل آموزش های سیال سازی و ابتکاری سازی ذهن و شخصیت است که باعث می گردد دانشجویان بتواند از قدرت حل مساله و انطباق روانی بالاتری برای رویارویی با مشکلات برخوردار شوند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیرخائفی، علیرضا. (1391). ارتباط مولفه های فراشناختی خلاقیت با سلامت روان در دانشجویان. شناخت اجتماعی، 1(2)، 101-112. SID. https://sid.ir/paper/237150/fa

    Vancouver: کپی

    پیرخائفی علیرضا. ارتباط مولفه های فراشناختی خلاقیت با سلامت روان در دانشجویان. شناخت اجتماعی[Internet]. 1391؛1(2):101-112. Available from: https://sid.ir/paper/237150/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا پیرخائفی، “ارتباط مولفه های فراشناختی خلاقیت با سلامت روان در دانشجویان،” شناخت اجتماعی، vol. 1، no. 2، pp. 101–112، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237150/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button