مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,004
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تقابل واکداری-بیواکی در گفتار فارسی زبانان انگلیسی آموز

صفحات

 صفحه شروع 179 | صفحه پایان 197

چکیده

 مقاله حاضر به مطالعه آوایی تقابل واکداری-بیواکی در گفتار فارسی زبانان انگلیسی­ آموز به عنوان زبان خارجی می ­ پردازد. برای منظور در یک آزمایش تولیدی, نقش پارامتر آوایی وی اُتی در ایجاد تمایز تولیدی بین انفجاری های واکدار و بیواک انگلیسی در گفتار فارسی زبانان انگلیسی آموز مورد بررسی قرار گرفت. با بررسی الگوی توزیع مقادیر وی اُتیِ انفجاری ­ های واکدار و بیواک در جایگاه­ های واجی مختلف به این نتیجه رسیدیم که فارسی ­ زبانان انگلیسی آموز همانند گویش وران بومی زبان انگلیسی, انفجاری های بیواک انگلیسی را در جایگاه­ های آغاز کلمه و آغاز هجا (بین دو واکه) با پس اُفت زیاد (به صورت مقوله بیواک دمیده) و انفجاری های واکدار این زبان را در جایگاه آغاز کلمه با پس اُفت کم (بیواک نادمیده) و در جایگاه آغاز هجا (بین دو واکه) با پیش اُفت زیاد (کاملاً واکدار) می­ کنند. اما آن ها انفجاری های بیواک انگلیسی را در جایگاه بعد از سایشی /s/, بر خلاف بومی ­ زبانان انگلیسی, با مقادیر وی اُ تی مثبت زیاد تولید می کنند. درباره علت این مسئله این گونه توضیح دادیم که در حالی که گویش وران بومی ­ زبان انگلیسی, الگوی ]+گسترده چاکنای[ را به هنگام تولید خوشه­ های آغازی SC تنها یک بار آن هم در مرکز همخوان سایشی فعال می­ کنند طوری که چاکنای همزمان با شروع قطعه رهشِ همخوان انفجاری در وضعیت غیرگسترده قرار می­ گیرد (و در نتیجه همخوان انفجاری به صورت نادمیده تولید می ­ شود), فارسی ­ زبانان انگلیسی آموز از یک الگوی چاکنایی مستقلِ ]+گسترده چاکنای[ برای تولید انفجاری­ های بیواک در SC استفاده می­ کنند تا انفجاری­ ها در این جایگاه با مقادیر وی اُ تی مثبت زیاد (و در نتیجه بیواک دمیده) تظاهر یابند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، وحید، و نانه کلی، اکرم. (1398). تقابل واکداری-بیواکی در گفتار فارسی زبانان انگلیسی آموز. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی، 9(17 )، 179-197. SID. https://sid.ir/paper/237251/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی وحید، نانه کلی اکرم. تقابل واکداری-بیواکی در گفتار فارسی زبانان انگلیسی آموز. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی[Internet]. 1398؛9(17 ):179-197. Available from: https://sid.ir/paper/237251/fa

    IEEE: کپی

    وحید صادقی، و اکرم نانه کلی، “تقابل واکداری-بیواکی در گفتار فارسی زبانان انگلیسی آموز،” پژوهش های زبان شناسی تطبیقی، vol. 9، no. 17 ، pp. 179–197، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237251/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button