مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

836
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

630
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهبردهای بیان تقاضا: مقایسه فارسی آموزان خارجی با فارسی زبانان

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 29

چکیده

 پژوهش حاضر به مقایسه راهبردهای بیان تقاضا بین دو گروه فارسی آموزان خارجی سطوح پایه (مقدماتی) و پیشرفته, و فارسی زبانان بومی می پردازد. آزمودنی ها شامل سی و سه دانشجوی فارسی زبان دانشگاه پیام نور شهر تهران در مقطع کارشناسی ارشد, سی و هفت فارسی آموز خارجی سطح پایه, و سی و هفت فارسی آموز خارجی سطح پیشرفته مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) شهر قزوین می باشند. برای گردآوری داده ها از آزمون تکمیل گفتمان (آزتگ) محقق ساخته دوازده سوالی بر اساس متغیرهای اجتماعی فاصله و قدرت و همچنین, میزان تحمیل در دو موقعیت فرضی آدرس پرسیدن و قرض گیری (در شش سوال) استفاده گردیده است. سپس تقاضاهای هر سه گروه طبق انگاره اصلی بیان تقاضای بلوم کولکا و اولشتاین (1984) که شامل سه راهبرد مستقیم, غیرمستقیم متعارف (پرسشی) و غیرمستقیم نامتعارف (اشاره ای) است, بررسی گردید. نتایج, نشانگر کاربرد بیشتر راهبردهای غیرمستقیم متعارف (پرسشی ها) در میان هر سه گروه می باشد. همچنین همخوانی بیشتر راهبردهای بیان تقاضای فارسی آموزان خارجی در سطح پیشرفته با راهبردهای بیان تقاضای فارسی زبانان نشان دهنده تاثیر مثبت سطح زبانی و سطح بالای توانش کاربرد شناختی بر نحوه بیان تقاضا توسط آن ها می باشد. هر سه متغیر فاصله, قدرت, و میزان تحمیل نیز در بسیاری از موارد بر نحوه بیان تقاضای هر سه گروه تاثیر گذاشته اند

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غیاثیان، مریم السادات، اسلامی راسخ، زهره، وکیلی فرد، امیررضا، و صداقت، الهام. (1392). راهبردهای بیان تقاضا: مقایسه فارسی آموزان خارجی با فارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 2(2)، 3-29. SID. https://sid.ir/paper/240635/fa

    Vancouver: کپی

    غیاثیان مریم السادات، اسلامی راسخ زهره، وکیلی فرد امیررضا، صداقت الهام. راهبردهای بیان تقاضا: مقایسه فارسی آموزان خارجی با فارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1392؛2(2):3-29. Available from: https://sid.ir/paper/240635/fa

    IEEE: کپی

    مریم السادات غیاثیان، زهره اسلامی راسخ، امیررضا وکیلی فرد، و الهام صداقت، “راهبردهای بیان تقاضا: مقایسه فارسی آموزان خارجی با فارسی زبانان،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 2، no. 2، pp. 3–29، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240635/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button