مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

969
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادبِ زبانی در متون تعلیمی امام محمد غزالی

صفحات

 صفحه شروع 219 | صفحه پایان 237

چکیده

 مقاله حاضر به تحلیل ادب ­ مندی در متون تعلیمی نصیحه ی الملوک و کیمیای سعادت از امام محمد غزالی می ­ پردازد. ادب یک پدیده ی زبانی در تعاملات روزمره است و نشان از آن دارد که کاربران زبان چگونه از زبان برای مدیریت روابط بینافردی خود بهره می­ برند. ادبیات تعلیمی نیز ادبیاتی است که نیکبختی انسان را در بهبود منش­ های اخلاقی او می­ داند و همِّ خود را متوجه پرورش قوای روحی و تعلیم اخلاقی انسان می ­ کند. در این مقاله با اتخاذ رویکرد زبان ­ شناسی اجتماعی و روش تحلیل محتوا و اصول ادب براون و لوینسون (1987) سعی بر این است تا بازنمود ادب زبانی در متون تعلیمی مذکور نموده شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متون تعلیمی غزالی بیشتر بر کاربرد ادب مثبت تأکید دارد که بیانگر ترویج همدردی و همراهی در این متون است و بر مدیریت وجهه فرد دیگر استوار است و بنا به سخنی, مخاطب-محور است و بیشتر توصیه ها به گوینده برای حفظ همدلی در ارتباط است. معیارهایی از قبیل راستگویی, سخن بجا و به موقع, دشنام ندادن, رازداری, پرهیز از غیبت, کم سخن گفتن, سخن نیکو, خاموشی, نوبت گیری, سخن با تفکر به ترتیب بالاترین میزان موارد تعلیم ادب را در این کتاب ­ ها به خود اختصاص دادند. در نهایت می ­ توان گفت مدل براون و لوینسون تنها مبتنی بر الگوی فردمحوری غربی است و با فرهنگ جمع­ گرای ایرانی که بر ارزش های جمع و اجتماع تأکید می­ ورزد در برخی موارد ناسازگار است و نیز مفهوم سازی ادب, جهانی نبوده و خاص هر فرهنگ است, یعنی مفهوم ادب منحصر به هر فرهنگ خاص است و ارائه مدلی جهانی از ادب با ماهیت فرهنگ بنیاد ادب سازگار نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طوسی نصرآبادی، محمدرضا، زندی، بهمن، محمودی بختیار، بهروز، و رضاقلی فامیان، علی. (1398). ادبِ زبانی در متون تعلیمی امام محمد غزالی. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی، 9(17 )، 219-237. SID. https://sid.ir/paper/237260/fa

    Vancouver: کپی

    طوسی نصرآبادی محمدرضا، زندی بهمن، محمودی بختیار بهروز، رضاقلی فامیان علی. ادبِ زبانی در متون تعلیمی امام محمد غزالی. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی[Internet]. 1398؛9(17 ):219-237. Available from: https://sid.ir/paper/237260/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا طوسی نصرآبادی، بهمن زندی، بهروز محمودی بختیار، و علی رضاقلی فامیان، “ادبِ زبانی در متون تعلیمی امام محمد غزالی،” پژوهش های زبان شناسی تطبیقی، vol. 9، no. 17 ، pp. 219–237، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237260/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button