مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,248
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مدیریت دانش و سرمایه های فکری در کسب مزیت رقابتی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 48

چکیده

 در اقتصاد مبتنی بر دانش, محصولات و سازمان ها بر اساس دانش زندگی می کنند و می میرند و موفق ترین سازمان ها, آن هایی هستند که از این دارایی ناملموس به نحو بهتر و سریع تری استفاده می کنند. مطالعات نشان داده است که بر خلاف کاهش بازدهی منابع سنتی (مانند پول, زمین, ماشین آلات و غیره), دانش واقعا منبعی برای افزایش عملکرد کسب و کار است. از دیدگاه استراتژیک, امروزه از دانش و سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده می شود و موفقیت یک سازمان به توانایی اش در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد.در این پژوهش به بررسی نقش مدیریت دانش و سرمایه فکری در کسب مزیت رقابتی شرکت سایپا پرداخته خواهد شد. نتایج حاصل از به کارگیری آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون, بیانگر تاثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش, سرمایه فکری و ابعاد آن ها بر کسب مزیت رقابتی بود. در ادامه با به کارگیری آزمون فریدمن, ابعاد دو متغیر اصلی پژوهش رتبه بندی شد که در میان ابعاد مدیریت دانش, تسهیم و انتقال دانش به همراه کسب دانش و ذخیره دانش, به عنوان مهم ترین زیر معیارها انتخاب و در میان اجزای سرمایه فکری نیز سرمایه رابطه یی و سرمایه انسانی از قوت بیشتری نسبت به سایر متغیرها برخوردار بودند. در انتها نیز به کارگیری آزمون میانگین نشان داد که در میان کلیه متغیرهای تحقیق, تنها یادگیری سازمانی است که در سطح مطلوبی قرار ندارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علیقلی، منصوره، بازایی، قاسمعلی، و عسگری ماسوله، سعید. (1390). نقش مدیریت دانش و سرمایه های فکری در کسب مزیت رقابتی. مدیریت کسب و کار، 2(9)، 25-48. SID. https://sid.ir/paper/237810/fa

    Vancouver: کپی

    علیقلی منصوره، بازایی قاسمعلی، عسگری ماسوله سعید. نقش مدیریت دانش و سرمایه های فکری در کسب مزیت رقابتی. مدیریت کسب و کار[Internet]. 1390؛2(9):25-48. Available from: https://sid.ir/paper/237810/fa

    IEEE: کپی

    منصوره علیقلی، قاسمعلی بازایی، و سعید عسگری ماسوله، “نقش مدیریت دانش و سرمایه های فکری در کسب مزیت رقابتی،” مدیریت کسب و کار، vol. 2، no. 9، pp. 25–48، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237810/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button