Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,366
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

827
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 77

چکیده

 مقدمه: با توجه به اینکه ویژگیهای شخصیتی بر نحوه و چگونگی استفاده افراد از اینترنت تاثیر می گذارد؛ هدف پژوهش تعیین همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان جلفا بود.روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهر جلفا در سال 1392 بود و با روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 150 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از سیاهه شخصیتی هگزاکو “Personality Inventory Hexaco” و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ “Internet Addiction Test” استفاده شد. پایایی درونی پرسشنامه شخصیتی هگزاکو براساس آلفای کرونباخ بین 0.71 تا 0.81 درصد و پایایی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت 0.91 درصد برآورد شد. داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار 20 .SPSS v مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: از میان ابعاد شخصیتی تنها بعد برون گرایی, تهییج پذیری و تجریه پذیری با اعتیاد اینترنتی همبستگی دارند. همچنین مشخص شد ابعاد شخصیتی تهییج پذیری و تجربه پذیری پیش بینی کننده خوبی برای اعتیاد اینترنتی می باشند و حدود 63 درصد واریانس مربوط به اعتیاد به اینترنت را تبیین می کنند؛ به طوری که ابعاد تهییج پذیری با بتای 0.40 و تجربه پذیری با بتای -0.27 در پیش بینی نتایج موثر هستند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه اعتیاد به اینترنت از طریق ابعاد شخصیتی قابل پیش بینی است؛ لذا نتایج این پژوهش نکات مهمی در زمینه آموزش دانش آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت و مداخلات درمانی برای کنترل بدکارکردی روان شناختی آنها به همراه دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، امیر، اسماعیلی، سودابه، پیدا، نگین، و اسماعیلی، مهدی. (1394). بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی. آموزش پرستاری، 4(2 (پیاپی 12))، 68-77. SID. https://sid.ir/paper/238197/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی امیر، اسماعیلی سودابه، پیدا نگین، اسماعیلی مهدی. بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی. آموزش پرستاری[Internet]. 1394؛4(2 (پیاپی 12)):68-77. Available from: https://sid.ir/paper/238197/fa

    IEEE: کپی

    امیر عزیزی، سودابه اسماعیلی، نگین پیدا، و مهدی اسماعیلی، “بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی،” آموزش پرستاری، vol. 4، no. 2 (پیاپی 12)، pp. 68–77، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا