مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

842
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی حمایتی بر واکنش های روان شناختی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 58

چکیده

 مقدمه: آموزش و حمایت خانواده بیماران بستری در بخش ویژه, بر سازگاری و کاهش استرس های منفی آنان تاثیر دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی حمایتی بر واکنش های روان شناختی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش ویژه انجام شد.روش کار: مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است. در این مطالعه 154 نفر از اعضای خانواده بیماران بستری در بخش ویژه مرکز حوادث بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان در سال 1394 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه اختصاص یافتند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه استرس, اضطراب و افسردگی (DASS-21) بود. پرسشنامه قبل و پس از یک هفته مداخله, توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تی زوج و مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین تغییر نمره استرس, اضطراب و افسردگی اعضای خانواده بیماران پس از مداخله در گروه آزمایش به ترتیب 7.38±3.68, 7.22±3.01 و 6.67±3.30 به طور معناداری بیشتر از گروه گواه 1.09±3.23, 0.27±2.37 و 0.72±7.20 بود (P<0.05) آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد میانگین نمره استرس, اضطراب و افسردگی اعضای خانواده بیماران دو گروه پس از مداخله تفاوت معناداری دارد (P<0.05).نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مداخله آموزشی حمایتی بر کاهش اضطراب, استرس و افسردگی اعضای خانواده بیماران, ضرورت دارد در برنامه های آموزشی و مراقبتی خانواده محور پرستاران این مداخله ها وارد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نویدیان، علی، رضایی، جهانگیر، و پایان، حسینعلی. (1395). بررسی تاثیر مداخله آموزشی حمایتی بر واکنش های روان شناختی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه. آموزش پرستاری، 5(4 (پیاپی 18))، 51-58. SID. https://sid.ir/paper/238246/fa

    Vancouver: کپی

    نویدیان علی، رضایی جهانگیر، پایان حسینعلی. بررسی تاثیر مداخله آموزشی حمایتی بر واکنش های روان شناختی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه. آموزش پرستاری[Internet]. 1395؛5(4 (پیاپی 18)):51-58. Available from: https://sid.ir/paper/238246/fa

    IEEE: کپی

    علی نویدیان، جهانگیر رضایی، و حسینعلی پایان، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی حمایتی بر واکنش های روان شناختی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه،” آموزش پرستاری، vol. 5، no. 4 (پیاپی 18)، pp. 51–58، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238246/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button