مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

851
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزش خانواده بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه: با توجه به آمار رو به فزونی جمعیت سالمندان و به دنبال آن, افزایش مبتلایان به اختلالات مزمن از جمله دمانس, انتظار می رود تعداد مراقبین خانوادگی و فراوانی عوارض مراقبتی به ویژه عوارض روانی نظیر اضطراب, افسردگی و ... افزایش یابد. بدین جهت مطالعه کنونی با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش خانواده بر میزان افسردگی, اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس انجام گرفت.روش: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بوده که تاثیر یک برنامه آموزش خانواده را برروی 50 نفر از مراقبین خانوادگی در مراکز ارجاع سالمندان مبتلا به دمانس واقع در شهر اصفهان با استفاده از نمونه گیری آسان و تخصیص تصادفی برای قرارگیری در گروه های مطالعه بررسی نموده است. ابزار جمع آوری داده ها, آزمون معاینه مختصر وضعیت روانی (MMSE) و پرسشنامه DASS (فرم 42 سوالی) بود. داده ها با نرم افزار SPSS v.16 و با استفاده از آزمون های کای دو, تی مستقل و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معناداری با یک دیگر نداشتند. میانگین نمره افسردگی, اضطراب و استرس در گروه آزمون به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در مراقبین کاهش یافت (P<0.01).نتیجه گیری: از آنجایی که اجرای این برنامه توانست وضعیت روانی مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس را بهبود بخشد, پیشنهاد می شود که برنامه هایی در این راستا تدوین و توسعه یابند و ارزیابی آن ها در قالب پژوهش های مختلف انجام گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قائدی حیدری، فاطمه، پهلوان زاده، سعید، مقصودی، جهانگیر، و قضاوی، زهرا. (1393). تاثیر برنامه آموزش خانواده بر میزان افسردگی, اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس. آموزش پرستاری، 3(1 (پیاپی 7))، 12-20. SID. https://sid.ir/paper/238263/fa

    Vancouver: کپی

    قائدی حیدری فاطمه، پهلوان زاده سعید، مقصودی جهانگیر، قضاوی زهرا. تاثیر برنامه آموزش خانواده بر میزان افسردگی, اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس. آموزش پرستاری[Internet]. 1393؛3(1 (پیاپی 7)):12-20. Available from: https://sid.ir/paper/238263/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه قائدی حیدری، سعید پهلوان زاده، جهانگیر مقصودی، و زهرا قضاوی، “تاثیر برنامه آموزش خانواده بر میزان افسردگی, اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس،” آموزش پرستاری، vol. 3، no. 1 (پیاپی 7)، pp. 12–20، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238263/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button