Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,715
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

937
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط هوش اخلاقی پرستاران با رضایت بیماران ازمراقبت های پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 75

چکیده

 مقدمه: پایبندی پرستاران به رعایت اصول اخلاقی, ضمن ارتقاء کیفیت مراقبت پرستاری, از عوامل موثر در ارتقاء رضایت بیماران می باشد. با توجه به این که عملکرد اخلاقی پرستاران به میزان زیادی متاثر از معیارهای ذهنی- اخلاقی از جمله هوش اخلاقی آن ها است.هدف: بررسی رابطه هوش اخلاقی پرستاران با رضایت بیماران بستری از مراقبت های پرستاری هدف مطالعه بوده است.مواد و روش ها: مطالعه توصیفی- همبستگی حاضر بر روی (163) پرستار و (489) بیماری که مراقبت پرستاری را از آنها دریافت نموده اند, در سال (1393) در پنج مرکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت. پرستاران به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بیماران به صورت تصادفی ساده از بخش های مختلف این مراکز انتخاب شدند. داده ها بوسیله دو پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) و رضایت بیماران از مراقبت پرستاری بایرینگ (2006) جمع آوری شد. پایایی پرسشنامه هوش اخلاقی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0.86) و برای پرسشنامه رضایت بیماران از مراقبت پرستاری (0.71) بدست آمد. با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون های تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه (16) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین هوش اخلاقی پرستاران (SD=6.55, 76.68) حاکی از خوب بودن سطح هوش اخلاقی آنها بود. میانگین رضایتمندی بیماران از مراقبت پرستاری (SD=9.3, 98.27) نشان دهنده رضایت متوسط بیماران بود. بین هوش اخلاقی پرستاران و رضایت بیماران رابطه مثبت و معناداری (p<0.01, r=0.75) وجود داشت. بر اساس نتایج آزمون رگرسیون, از ابعاد هوش اخلاقی, درستکاری و مسوولیت پذیری (%71) پراکندگی رضایت بیماران از مراقبت پرستاری را تبیین نمودند.نتیجه گیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد می شود با فراهم نمودن شرایط لازم نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی برای پرستاران, امکان ارتقاء هوش اخلاقی آنها را فراهم نمایند زیرا که مسوولیت پذیری را نسبت به بیماران بهبود می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، امیر، عادلی، زهرا، شمسایی، فرشید، و مقیم بیگی، عباس. (1394). ارتباط هوش اخلاقی پرستاران با رضایت بیماران ازمراقبت های پرستاری. مدیریت پرستاری، 4(3)، 65-75. SID. https://sid.ir/paper/239284/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی امیر، عادلی زهرا، شمسایی فرشید، مقیم بیگی عباس. ارتباط هوش اخلاقی پرستاران با رضایت بیماران ازمراقبت های پرستاری. مدیریت پرستاری[Internet]. 1394؛4(3):65-75. Available from: https://sid.ir/paper/239284/fa

    IEEE: کپی

    امیر صادقی، زهرا عادلی، فرشید شمسایی، و عباس مقیم بیگی، “ارتباط هوش اخلاقی پرستاران با رضایت بیماران ازمراقبت های پرستاری،” مدیریت پرستاری، vol. 4، no. 3، pp. 65–75، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا