Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

871
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

770
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخش های مراقبت ویژه قلب

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: صلاحیت بالینی از ضرورت های مهم حرفه پرستاری بوده, لذا یافتن مؤلفه ها و عوامل مؤثر بر صلاحیت بالینی و ارتقاء آن همیشه مورد توجه نظام های آموزشی, بهداشتی و درمانی بوده است. هدف: هدف از این مطالعه بررسی همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخش های مراقبت ویژه قلب بود. مواد و روش ها: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی – همبستگی بود که بر روی 123 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه قلب بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1397 انجام شد. نمونه گیری به صورت سرشماری و از کلیه پرستاران باحداقل یکسال سابقه کار در بخش های مراقبت ویژه قلب انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی پرستاران ایمنی و همکاران(2018) و پرسشنامه ارزیابی صلاحیت بالینی لیو(2007) و همکاران استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و آزمون های آنالیز واریانس, کروسکال والیس, آزمون تی و من ویتنی برای مقایسه میانگین های صلاحیت بالینی, هوش هیجانی و ابعاد آن ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: با توجه به سنجش خود ارزیابی 3/53 درصد از پرستاران دارای نمره هوش هیجانی بیشتر از میانگین بودند. میزان نمره صلاحیت بالینی اکثر پرستاران 5/57 درصد با توجه به سنجش خود ارزیابی, بیشتر پرستاران در محدوده خوب یا "به قدر کافی صلاحیت دارم" قرار داشت. صلاحیت بالینی بیشترین نمره مربوط به تفکر انتقادی با نمره 21 (تفکر انتقادی خوب) و کمترین مربوط به مربیگری-آموزش با نمره 11 (آموزش متوسط) بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت معناداری بین ابعاد صلاحیت بالینی وجود دارد (0/001=P). همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش هیجانی و صلاحیت بالینی آن ها همبستگی معنادار و مثبت وجود دارد (0/001=P). نتیجه گیری: توصیه می شود مدیران پرستاری نسبت به بکار گیری پرستارانی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند, در ویژه که باید به علت حساسیت و مراقبت بیشتر از بیماران از صلاحیت حرفه ای و بالینی بیشتری برخوردار باشند استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ایمنی، بهزاد، ونکی، زهره، محمدخان کرمانشاهی، سیما، و کرمپوریان، آرزو. (1397). همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخش های مراقبت ویژه قلب. مدیریت پرستاری، 7(3 )، 27-34. SID. https://sid.ir/paper/239352/fa

    Vancouver: کپی

    ایمنی بهزاد، ونکی زهره، محمدخان کرمانشاهی سیما، کرمپوریان آرزو. همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخش های مراقبت ویژه قلب. مدیریت پرستاری[Internet]. 1397؛7(3 ):27-34. Available from: https://sid.ir/paper/239352/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد ایمنی، زهره ونکی، سیما محمدخان کرمانشاهی، و آرزو کرمپوریان، “همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخش های مراقبت ویژه قلب،” مدیریت پرستاری، vol. 7، no. 3 ، pp. 27–34، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا