مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر موسیقی بر عملکردهای شناختی و درک گفتار: مقاله مروری

صفحات

 صفحه شروع 234 | صفحه پایان 243

چکیده

 مقدمه و اهداف: موسیقی به دلیل ارتباط با بسیاری از فعالیت های پیچیده مغزی مانند درک, شناخت, حافظه و یادگیری واسطه ای مناسب جهت مطالعه عملکردهای مختلف مغزی است. شناخت یکی از عملکردهای مهم سیستم مرکزی است که امروزه مورد توجه بسیاری از محققان قرار دارد. نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که احتمالا فراگیری موسیقی بتواند سبب تقویت و تکامل مسیرهای عصبی مربوط به فرآیندهای شناختی گردد و تاثیر مثبتی بر درک گفتار به خصوص در شرایط نویزی و چالش برانگیز داشته باشد. مطالعه ی مروری حاضر کوشیده است که بر اساس پژوهش های بالینی موجود تاثیر موسیقی بر عملکرد شناختی و درک گفتار را مورد بررسی قرار دهد. مواد و روش ها: با جستجو در بانک های اطلاعاتی, Google Scholar, PubMed, Science Direct, Scoppus SID و با استفاده از کلیدواژه-های شناخت, حافظه, موسیقی, توجه و درک گفتار, مقالات پژوهشی چاپ شده در مجلات معتبر در بازه زمانی 18 ساله از سال 2000 میلادی تا 2018 مورد جستجو قرار گرفتند و در نهایت 38 مقاله مرتبط انتخاب و بررسی شد. یافته ها: مرور مطالعات انجام شده نشان داد که موسیقی تاثیر مثبت بر شناخت و اجزای شناختی از جمله حافظه, توجه و عملکردهای اجرایی, همچنین ادراک گفتار و اجزای آن مانند فورمنت ها و هجاها دارد. همچنین نتایج مطالعاتی که عملکردهای شناختی و درک گفتار را به طور هم زمان در موسقیدان ها و غیرموسیقی دان ها بررسی کردند, نشان دادند موسیقی دان هایی که عملکرد شناختی بهتری داشتند, قابلیت درک گفتار بالاتری نیز, در شرایط نویزی دارند. نتیجه گیری: غالب تحقیقات ارتباط مشخصی را بین فراگیری موسیقی و بهبود عملکردهای شناختی و درک گفتار نشان می دهند. فراگیری نواختن موسیقی و آموزش خاص در سیستم شنوایی فقط شامل درک درست و تولید صدا نمی باشد, بلکه ارتباط میان این اصوات است که می تواند باعث تغییر در عملکرد شناختی شود. همچنین نواختن موسیقی باعث بهبود پردازش سیستم شنوایی و در نتیجه درک بهتر گفتار در موقعیت های پیچیده ی شنوایی می گردد. در واقع به نظر می رسد آموزش موسیقی تعامل بین پردازش های ادراکی و شناختی رده بالا را افزایش می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدزاده، علی، و سجادی، ابتسام. (1398). تاثیر موسیقی بر عملکردهای شناختی و درک گفتار: مقاله مروری. طب توانبخشی، 8(2 )، 234-243. SID. https://sid.ir/paper/239398/fa

    Vancouver: کپی

    محمدزاده علی، سجادی ابتسام. تاثیر موسیقی بر عملکردهای شناختی و درک گفتار: مقاله مروری. طب توانبخشی[Internet]. 1398؛8(2 ):234-243. Available from: https://sid.ir/paper/239398/fa

    IEEE: کپی

    علی محمدزاده، و ابتسام سجادی، “تاثیر موسیقی بر عملکردهای شناختی و درک گفتار: مقاله مروری،” طب توانبخشی، vol. 8، no. 2 ، pp. 234–243، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239398/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button