مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی بسامد پایه صدای آموزگاران مقطع ابتدایی در واکه های زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 14

چکیده

 مقدمه و اهدافآموزگاران یکی از استفاده کنندگان حرفه ای از صدا هستند و به همین دلیل در معرض خطر ابتلا به اختلالات صوتی قرار دارند. با توجه به شیوع بالای اختلالات صوتی میان آموزگاران, آشنایی با چگونگی ایجاد این اختلالات می تواند عامل مهمی در پیشگیری از آنها باشد. در پژوهش حاضر رابطه بین بسامد پایه واکه ها و تغییرات همراه با آن, بر صدای آموزگاران زن شاغل در مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته تا در نهایت به یک پارامتر تشخیصی ساده جهت جلوگیری از آسیبهای بعدی دست یابیم.مواد و روش هادر این پژوهش که در آن از روش پیمایشی از نوع مقطعی استفاده شده, نود نفر آموزگار زن شاغل در مقطع ابتدایی مدارس دخترانه با میانگین سنی 42.2 سال (گروه مورد) با نود نفر زن خانه دار (گروه شاهد) با میانگین سنی 42.6 سال (گروه شاهد) مقایسه شدند. اطلاعات زمینه ای از طریق مصاحبه و معاینه حنجره از طریق استروبوسکوپی توسط پزشک گردآوری و سپس آزمون تولید واکه ها گرفته شد. در مرحله بعدی اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار Dr.Speech و برنامه Real Analysis مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت میانگین بسامد پایه دو گروه مورد و شاهد مقایسه شد.یافته هایافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین بسامد پایه گروه مورد و گروه شاهد وجود دارد (p<0.001). میانگین بسامد پایه در گروه مورد (210.03 هرتز با انحراف معیار 25.65) بزرگتر از گروه شاهد (194.11 هرتز با انحراف معیار 20.81) بود (p<0.001). همچنین در گروه آموزگاران با افزایش سن و سابقه شغلی میزان بسامد پایه کاهش یافت (p<0.001).نتیجه گیرییافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهند که مدت زمان اشتغال آموزگاران بر بسامد پایه صدای آنها تاثیر می گذارد. یعنی با افزایش مدت زمان اشتغال آموزگاران, بسامد پایه صوت آنها کاهش می یابد. بنابراین, می توان گفت آگاهی از اطلاعات حاصل از این پژوهش می تواند پیش زمینه اقدامات پیشگیرانه ای نظیر رعایت بهداشت صوتی و آموزش نحوه استفاده صحیح از صدا باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صندوقدار، نازیلا، روشن، بلقیس، و مدرسی تهرانی، یحیی. (1392). بررسی بسامد پایه صدای آموزگاران مقطع ابتدایی در واکه های زبان فارسی. طب توانبخشی، 2(4)، 8-14. SID. https://sid.ir/paper/239435/fa

    Vancouver: کپی

    صندوقدار نازیلا، روشن بلقیس، مدرسی تهرانی یحیی. بررسی بسامد پایه صدای آموزگاران مقطع ابتدایی در واکه های زبان فارسی. طب توانبخشی[Internet]. 1392؛2(4):8-14. Available from: https://sid.ir/paper/239435/fa

    IEEE: کپی

    نازیلا صندوقدار، بلقیس روشن، و یحیی مدرسی تهرانی، “بررسی بسامد پایه صدای آموزگاران مقطع ابتدایی در واکه های زبان فارسی،” طب توانبخشی، vol. 2، no. 4، pp. 8–14، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239435/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button