Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

995
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

782
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مدرسه ای بر مهارت آگاهی واجشناختی کودکان دوزبانه لک-فارس زبان 6 ساله

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه و اهداف: رشد آگاهی واجشناختی در بررسی سواد دانش آموزان اهمیت داشته و یک پیش بینی کننده قوی برای دستیابی به خواندن می باشد. در این میان پدیده دوزبانگی از عوامل تاثیرگذار بر توانایی های شناختی و زبانی و به تبع آن توانایی خواندن و نوشتن است, بنابراین بررسی بیشتر و زودهنگام در مورد تاثیر این پدیده اجتماعی بر عملکرد تحصیلی این کودکان ضروری به نظر می رسد. با توجه به شیوع بالای دوزبانگی در ایران هدف از این مطالعه, بررسی تاثیر آموزش مدرسه ای بر مهارت های آگاهی واجشناختی کودکان دوزبانه لک-فارس زبان 6 ساله می باشد.مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی و روش بررسی توصیفی-تحلیلی می باشد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش 30 کودک6 ساله دوزبانه لک-فارسی زبان شهرستان نورآباد و الشتر می باشد که به صورت تصادفی از بین کودکانی که در طرح سنجش ورود به دبستان شرکت کرده و قبول شده بودند انتخاب شدند. برای انجام این مطالعه, از آزمون آگاهی واجشناختی سلیمانی-دستجردی که مناسب این مقطع می باشد استفاده شد. سپس این کودکان سه ماه پس از ورود به پایه اول دبستان مورد بررسی مجدد قرار گرفتند.یافته ها نتایج بررسی ها نشان می دهد که این کودکان در همه مهارت های آگاهی واجشناختی مورد بررسی در دوبار انجام آزمون تفاوت معناداری نشان دادند (p£0.001). نتیجه گیری تفاوت نمرات به دست آمده از خرده آزمون های قبل و بعد از آموزش دلالت بر اهمیت آموزش مدرسه ای این کودکان دارد. به دلیل ارتباط نزدیک بین آگاهی واجشناختی و سواد, مسوولین باید از برنامه های آموزش دوزبانگی در سطوح کودکستان و پیش دبستانی جدی تر حمایت نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسناتی، فاطمه، رستمی، محمدرضا، و علی پور، عباس. (1394). بررسی تاثیر آموزش مدرسه ای بر مهارت آگاهی واجشناختی کودکان دوزبانه لک-فارس زبان 6 ساله. طب توانبخشی، 4(4)، 28-33. SID. https://sid.ir/paper/239444/fa

    Vancouver: کپی

    حسناتی فاطمه، رستمی محمدرضا، علی پور عباس. بررسی تاثیر آموزش مدرسه ای بر مهارت آگاهی واجشناختی کودکان دوزبانه لک-فارس زبان 6 ساله. طب توانبخشی[Internet]. 1394؛4(4):28-33. Available from: https://sid.ir/paper/239444/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حسناتی، محمدرضا رستمی، و عباس علی پور، “بررسی تاثیر آموزش مدرسه ای بر مهارت آگاهی واجشناختی کودکان دوزبانه لک-فارس زبان 6 ساله،” طب توانبخشی، vol. 4، no. 4، pp. 28–33، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239444/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا