مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,185
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

760
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت تفکر انتقادی دانشجویان علوم پزشکی و تاثیر برنامه درسی دانشگاه ها بر آن: مقاله مروری

صفحات

 صفحه شروع 156 | صفحه پایان 165

چکیده

 مقدمه و اهداف ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی یک ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ اﺳﺎﺳﻲ است ﻛﻪﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن را در ﻣﻬﺎرت ﺣﻞ ﻣﺴاﻟﻪ افزایش میدهد و یکی از ﺑﺮوندادﻫﺎی اﺻﻠﻲ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ و ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎرﺑﺨﺸﻲﻣﺆﺳﺴﺎت است. تفکر انتقادی برای رشته های علوم پزشکی اهمیت ویژه ای دارد زیرا دانش آموختگان آن برای بالین بیمار آماده میشوند. انتقال دانش و مهارتهای روانی- حرکتی از محیط کلاس به کلینیک و کاربرد آنها, به تفکر انتقادی نیازمند است. هدف از این مطالعه, مروری بر وضعیت مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان علوم پزشکی و میزان تاثیر برنامه درسی دانشگاه ها بر این مهارتهاست.مواد و روش ها برای جمع آوری اطلاعات این مطالعه, پایگاه های اطلاعاتی Science direct, Pubmed, Magiran, SID, Iranmedex و مجلات آموزش پزشکی با کلیدواژه های تفکر انتقادی, برنامه درسی, دانشجویان, استدلال بالینی, علوم پزشکی و ترکیبی از آن ها در بازه زمانی سال 2000 تا 2014 جستجو گردید. مطالعاتی که تفکر انتقادی را در دانشجویان علوم پزشکی در طول تحصیلات دانشگاهی مورد بررسی قرار داده بودند, انتخاب شدند.یافته ها از میان 35 مطالعه مرتبط با موضوع, 16 مورد انتخاب شده است که با توجه به موضوع شان (بجز مطالعه سیستماتیک و دلفی که نتایج شان جداگانه بحث شده است) در سه گروه قرار گرفتند: مطالعاتی که گرایش به تفکرانتقادی را مطرح کردند, پژوهش هایی که گرایش و مهارت های تفکر انتقادی را با هم بررسی نمودند, پژوهش هایی که مهارتهای تفکر انتقادی را مورد مطالعه قرار دادند.نتیجه گیری تفکر انتقادی و روش های ارتقای آن باید مورد توجه برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد و استفاده از روش های نوین آموزشی در برنامه درسی نهادینه شود. همچنین نیاز به تحقیقات وسیع تری برای شناسایی علل و موانع عدم رشد تفکر انتقادی در نظام آموزش پزشکی حس می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مالکی امامیه، زهرا، و رضایی، مهدی. (1394). بررسی وضعیت تفکر انتقادی دانشجویان علوم پزشکی و تاثیر برنامه درسی دانشگاه ها بر آن: مقاله مروری. طب توانبخشی، 4(4)، 156-165. SID. https://sid.ir/paper/239450/fa

    Vancouver: کپی

    مالکی امامیه زهرا، رضایی مهدی. بررسی وضعیت تفکر انتقادی دانشجویان علوم پزشکی و تاثیر برنامه درسی دانشگاه ها بر آن: مقاله مروری. طب توانبخشی[Internet]. 1394؛4(4):156-165. Available from: https://sid.ir/paper/239450/fa

    IEEE: کپی

    زهرا مالکی امامیه، و مهدی رضایی، “بررسی وضعیت تفکر انتقادی دانشجویان علوم پزشکی و تاثیر برنامه درسی دانشگاه ها بر آن: مقاله مروری،” طب توانبخشی، vol. 4، no. 4، pp. 156–165، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239450/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button