Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

816
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

520
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ی بین عناصر برنامه ی درسی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی (مطالعه ی موردی: دانشجویان علوم پزشکی)

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 53

چکیده

 زمینه و هدف: برنامه ی درسی نقش موثر و تعیین کننده ای در تحقق اهداف و رسالت های آموزش عالی از نظر کمی و کیفی دارد. از این رو می توان یکی از عوامل موثر در ارتقاء کارایی و اثربخشی نظام آموزشی را نتیجه ی توجه ویژه به آن دانست. بر همین اساس, هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین عناصر برنامه درسی و گرایش به تفکر انتقادی بود. روش بررسی: مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. نمونه ی این مطالعه 270 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 96-95 بود که با روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ی عناصر برنامه ی درسی طاطاری (1396) و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. روش های آماری مورد استفاده شامل ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون بوده و برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss نسخه ی 22 استفاده شده است. یافته ها: : یافته ها: ی تحقیق بیانگر این بود که همبستگی معنادار و مستقیمی بین عناصر برنامه درسی و گرایش به تفکر انتقادی وجود دارد و تقویت هر یک از عناصر برنامه درسی (محتوا (231/0), هدف (148/0), روش (307/0) و ارزشیابی (203/0)) با تقویت گرایش دانشجویان نسبت به تفکر انتفادی همراه خواهد بود. نتایج آزمون t نیز نشان داد بین میانگین دانشجویان دختر و پسر از نظر گرایش به تفکر انتقادی (151/0= t؛ 880/0 =sig) و عناصر برنامه ی درسی (099/0 =t؛ 921/0 =sig) تفاوت معناداری وجود ندارد. در ارتباط با تحلیل رگرسیون نتایج نشان داد که خرده مولفه های هدف, محتوا و ارزشیابی پیش بینی کننده ی معنی داری نبودند و فقط متغییر روش با میزان بتای 225/0 پیش بینی کننده معنی داری بوده است. نتیجه گیری: : یافته ها: حاکی از آن است عناصر برنامه ی درسی در تقویت گرایش دانشجویان به تفکر انتقادی نقشی اساسی دارند لذا باید تجدید نظرهایی در زمینه ی برنامه ی درسی و عناصر آن به خصوص در حوزه ی روش تدریس انجام گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

میرزایی، مجتبی، میرزایی، محسن، و عجم، علی اکبر. (1398). بررسی رابطه ی بین عناصر برنامه ی درسی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی (مطالعه ی موردی: دانشجویان علوم پزشکی). توسعه آموزش در علوم پزشکی، 12(35 )، 47-53. SID. https://sid.ir/paper/361218/fa

Vancouver: کپی

میرزایی مجتبی، میرزایی محسن، عجم علی اکبر. بررسی رابطه ی بین عناصر برنامه ی درسی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی (مطالعه ی موردی: دانشجویان علوم پزشکی). توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛12(35 ):47-53. Available from: https://sid.ir/paper/361218/fa

IEEE: کپی

مجتبی میرزایی، محسن میرزایی، و علی اکبر عجم، “بررسی رابطه ی بین عناصر برنامه ی درسی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی (مطالعه ی موردی: دانشجویان علوم پزشکی)،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 35 ، pp. 47–53، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361218/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا