Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

656
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

480
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه وضوح گفتار در بیان کلمه و جمله کودکان فارسی زبان شهرستان قائمشهر

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 98

چکیده

 مقدمه و اهداف: در اختلالات گفتار کودکان, تعیین درصد وضوح گفتار از شاخص های مهم ارزیابی به شمار می رود. بیان کلمات مجزا و جملات از جهاتی چون تاثیر آواها بر هم, با یکدیگر تفاوت دارند که احتمالا بر وضوح گفتار اثر می گذارند. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به این پرسش پاسخ داده شود که آیا درصد وضوح گفتار در این دو آزمون یکسان است یا متفاوت. مواد و روش ها: در پژوهش حاضر مقطعی, 120 کودک (60 دختر و 60 پسر) از میان کودکان بهنجار فارسی زبان مهد کودک های شهرستان قائمشهر مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گفتار آزمودنی ها با نامیدن تصاویر و تکرار جملات جمع آوری شد. صدای آزمودنی ها ضبط شد و وضوح گفتار کودکان در قالب 4 گروه با فاصله شش ماه مورد بررسی قرار گرفت. مقایسه وضوح دو نمونه گفتاری با آزمون ویلکاکسون و رابطه نمره ی وضوح آزمودنی ها در بیان کلمه وجمله با آزمون آماری اسپیرمن تعیین شد. یافته ها: میانگین وضوح گفتار کودکان در آزمون کلمه 94% (66/ 10SD=) و در آزمون جمله 02/96% (65/9SD=) بود. در هر دو آزمون بین گروه های سنی تفاوت معنادار بوده است)05/0=α (. بین وضوح کلمه و جمله در گروه سنی مختلف همبستگی بالایی وجود داشت (000/0P=). تفاوت معناداری بین وضوح گفتار دختران و پسران مشاهده نشد (05/0p=). بحث و نتیجه گیری: تفاوت معنادار درصد وضوح گفتار در آزمون کلمه و جمله نشان می دهد که عوامل زبانی و ارتباطی موثر بر درک شنونده از گفتار دیگران در کلمه و جمله تفاوت هایی با یکدیگر دارند؛ بنابراین در اندازه گیری وضوح گفتار یک فرد با این دو آزمون نباید عدد مشابهی را انتظار داشت. بالا بودن درصد وضوح گفتار در آزمون جمله می تواند ناشی از فراوانی سرنخ های معنایی در جمله باشد که توان حدس زدن شنونده را افزایش می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وزیری، سیما، قربانی، علی، ترابی نژاد، فرهاد، کمالی، محمد، و جمشیدی، فرخنده. (1396). مقایسه وضوح گفتار در بیان کلمه و جمله کودکان فارسی زبان شهرستان قائمشهر. طب توانبخشی، 6(4 )، 91-98. SID. https://sid.ir/paper/239542/fa

    Vancouver: کپی

    وزیری سیما، قربانی علی، ترابی نژاد فرهاد، کمالی محمد، جمشیدی فرخنده. مقایسه وضوح گفتار در بیان کلمه و جمله کودکان فارسی زبان شهرستان قائمشهر. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(4 ):91-98. Available from: https://sid.ir/paper/239542/fa

    IEEE: کپی

    سیما وزیری، علی قربانی، فرهاد ترابی نژاد، محمد کمالی، و فرخنده جمشیدی، “مقایسه وضوح گفتار در بیان کلمه و جمله کودکان فارسی زبان شهرستان قائمشهر،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 4 ، pp. 91–98، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239542/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا