مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,082
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر فرکانس آگاهی از نتیجه در یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به سکته مغزی

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 41

چکیده

 مقدمه و اهدافکاهش فرکانس فیدبک افزوده باعث افزایش یادگیری حرکتی می شود. اینکه این یافته در افراد مبتلا به سکته مغزی, که احتمالا دچار اختلال در مکانیسم های فیدبک داخلی هستند, قابل استفاده باشد به درستی مشخص نیست. هدف از مطالعه حاضر تعیین این نکته است که آیا آسیب مغزی متعاقب سکته مغزی استفاده از فیدبک های افزوده را تحت تاثیر قرار می دهد و آیا این بیماران از تمرین با کاهش فرکانس فیدبک سود خواهند برد؟مواد و روش هاشرکت کنندگان شانزده بیمار در دامنه سنی 65-45 سال (میانگین:57.56±6.47), مبتلا به سکته مغزی از نوع درگیری شریان مغزی میانی (زیر 6 ماه) بودند که به شکل تصادفی در دو گروه 8 نفره جای گرفتند. به گروه اول فیدبک آگاهی از نتیجه با فرکانس 100% و به گروه دوم با فرکانس 25% در مورد میزان نیروی گریپ تولید شده ارائه شد. افراد در طول 6 بلوک تمرین 48 بار تکلیف بازسازی نیروی گریپ را با دست غیر مبتلا انجام دادند. سپس در روز بعد آزمون ابقا را بدون دریافت فیدبک انجام دادند. دقت و پایداری در پاسخ در مرحله کسب و یادگیری مهارت ارزیابی, و نتایج بین دو گروه مقایسه گردید.یافته هادر گروه 25% فیدبک کاهش معنی دار در خطای متغیر در مرحله کسب مهارت (p£0.004) و یادگیری مهارت (p£0.001) دیده شد. همچنین خطای کل در این گروه در مرحله کسب مهارت کاهش معنی دار (p£0.016) نشان داده است. در این متغیرها در گروه 100% فیدبک اختلاف معنی داری مشاهده نشد. مقایسه بین دو گروه نشان دهنده کاهش معنی دار مقادیر خطای مطلق (p£0.035) خطای متغیر (p£0.058) و خطای کل (p£0.039) در گروه 100% فیدبک در مقایسه با گروه 25% فیدبک در مرحله کسب مهارت بوده است. اگرچه تفاوت معنی داری بین دو گروه در مرحله یادگیری مهارت مشاهده نشد.بحث و نتیجه گیریدر طول مراحل آزمون در گروه %25 فیدبک, پایداری در پاسخ بیشتری مشاهده شد اما در بلوک آخر تمرین, گروه 100% فیدبک بطور معنی داری دقت و پایداری در پاسخ بیشتری را نسبت به گروه دیگر نشان دادند. در مرحله یادگیری مهارت بین دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. در مطالعه حاضر افراد مبتلا به آسیب مغزی متعاقب سکته مغزی در مرحله کسب مهارت, نتایج بهتری را از تمرین با فرکانس 100% بدست آورده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلخالی زاویه، مینو، اسفندیارپور، فاطمه، رحمتی نیا، مژگان، و اکبرزاده، علیرضا. (1393). بررسی اثر فرکانس آگاهی از نتیجه در یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به سکته مغزی. طب توانبخشی، 3(4)، 34-41. SID. https://sid.ir/paper/239552/fa

    Vancouver: کپی

    خلخالی زاویه مینو، اسفندیارپور فاطمه، رحمتی نیا مژگان، اکبرزاده علیرضا. بررسی اثر فرکانس آگاهی از نتیجه در یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به سکته مغزی. طب توانبخشی[Internet]. 1393؛3(4):34-41. Available from: https://sid.ir/paper/239552/fa

    IEEE: کپی

    مینو خلخالی زاویه، فاطمه اسفندیارپور، مژگان رحمتی نیا، و علیرضا اکبرزاده، “بررسی اثر فرکانس آگاهی از نتیجه در یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به سکته مغزی،” طب توانبخشی، vol. 3، no. 4، pp. 34–41، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239552/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button