مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگرش ارتباطی دانش آموزان دارای لکنت شهرستان بابل

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 74

چکیده

 مقدمه و اهداف: در میان رویکردهای نظری مربوط به لکنت, توافق عمومی بر سر این مسئله وجود دارد که لکنت به چندین عامل مرتبط با گفتار از جمله تنظیم هیجانات و عواطف نسبت داده می شود. بر همین اساس, نظریه پردازان مختلف به اهمیت نقش نگرش منفی به گفتار و توانایی های گفتاری در شروع, وقوع و پیشرفت لکنت اشاره می کنند. ضمن اینکه فرهنگ یک گروه می تواند بر نگرش افراد به گفتار تاثیرگذار باشد. هدف از تحقیق حاضر, بررسی نگرش دانش آموزان دارای لکنت رشدی 8 تا 15 ساله شهرستان بابل و سپس بررسی فاکتورهای سن و جنس بر نگرش ارتباطی آنها می باشد. مواد و روش ها: مطالعه توصیفی و مقطعی حاضر بر روی 261 دانش آموز دارای لکنت که به روش نمونه گیری چندمرحله ای از میان دانش آموزان شهر بابل انتخاب شدند, انجام شد. پس از معرفی نمونه ها, تحلیل فراوانی ناروانی و سپس تشخیص لکنت رشدی, آزمون نگرش ارتباطی (CAT) بر روی هر شرکت کننده اجرا شد و نمره نگرش (نمرات 1 تا 35) هر فرد به دست آمد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمره نگرش دانش آموزان دختر و پسر دارای لکنت به ترتیب 46/7± 5/22 و 98/7± 71/22 به دست آمد که در طبقه نگرشی متوسط می باشد. همچنین, نمره نگرش دانش آموزان دارای لکنت بین دو جنس و در 8 گروه سنی تفاوت معناداری نداشت (P>0. 05). در مورد تاثیر همزمان این دو متغیر بر نمره نگرش, تفاوت معناداری در نمره نگرش دانش-آموزان دختر و پسر در هر هشت گروه سنی وجود داشت (P=0. 03). نتیجه گیری: به نظر می رسد علی رغم اینکه میانگین نمره نگرش دانش آموزان شهر بابل در طبقه متوسط می باشد, اما نیاز برای طراحی و برنامه ریزی درمانی مربوط به نگرش های منفی نسبت به گفتار خصوصا در دانش آموزان 12 ساله دارای لکنت ضروری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عظیمی، تبسم، دهقان، مهدی، خفری، ثریا، پورابراهیم عمران، عباس، شعاری، وحید، و احمدی، سارا. (1398). بررسی نگرش ارتباطی دانش آموزان دارای لکنت شهرستان بابل. طب توانبخشی، 8(3 )، 66-74. SID. https://sid.ir/paper/239648/fa

    Vancouver: کپی

    عظیمی تبسم، دهقان مهدی، خفری ثریا، پورابراهیم عمران عباس، شعاری وحید، احمدی سارا. بررسی نگرش ارتباطی دانش آموزان دارای لکنت شهرستان بابل. طب توانبخشی[Internet]. 1398؛8(3 ):66-74. Available from: https://sid.ir/paper/239648/fa

    IEEE: کپی

    تبسم عظیمی، مهدی دهقان، ثریا خفری، عباس پورابراهیم عمران، وحید شعاری، و سارا احمدی، “بررسی نگرش ارتباطی دانش آموزان دارای لکنت شهرستان بابل،” طب توانبخشی، vol. 8، no. 3 ، pp. 66–74، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239648/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button