مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجار نمره نیزالانس دختران و پسران فارسی زبان دو گروه سنی 14-7 و 20-14 ساله شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مقدمه و اهداف: پرخیشومی از رایج ترین اختلالات تشدید در افراد دارای شکاف کام است. نیزومتر با اندازه گیری انرژی آکوستیک دهان و بینی در طی تولید گفتار و محاسبه ی نمره ی نیزالانس یک ارزیابی کمی از خیشومی شدگی ارائه می دهد. هدف از مطالعه حاضر, تعیین هنجار نمره نیزالانس افراد 20-7 ساله ی شهر اصفهان و بررسی تفاوت نمره نیزالانس بر حسب سن و جنس می باشد. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی توصیفی-تحلیلی بود که در سال 1395 بر روی افراد 20-7 ساله ی شهر اصفهان انجام شد. در این مطالعه انتخاب مدارس به روش نمونه گیری خوشه ای و انتخاب افراد به روش نمونه گیری در دسترس انجام گرفت. بعد از تکمیل فرم رضایت آگاهانه و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته افرادی که اختلالات مربوط به تولید, تشدید, صوت و شنوایی نداشتند, وارد مطالعه شدند. هنجار نمرات نیزالانس 220 نفر (120 نفر از گروه 14-7 ساله (55 پسر و 65 دختر) و 100 نفر از گروه 20-14 ساله (50 پسر و 50 دختر) به وسیله دستگاه نیزومتر مدل 6450 با استفاده از تکرار هجاهای کم فشار و خواندن متن رنگین کمان محاسبه گردید. یافته ها: میانگین نمرات نیزالانس در هجاهای کم فشار و متن رنگین کمان در پسران 14-7 ساله به ترتیب 65/5± 09/14 و 13/5± 65/33, در دختران 14-7 ساله 11/5± 30/15 و 04/4± 59/33, در گروه پسران 20-14 ساله 17/10± 75/17 و 94/4± 44/35 و در دختران 20-14 ساله 8/9± 42/22 و 79/5± 64/36 به دست آمد. نتیجه گیری: هنجار نمرات نیزالانس برای افراد فارسی زبان 20-7 ساله شهر اصفهان به دست آمد که می تواند به عنوان خط پایه ای برای تشخیص, ارزیابی و درمان آسیب های تشدید در بیماران شکاف کام و دارای بی کفایتی دریچه کامی-حلقی در کنار ارزیابی های ادراکی مفید باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسی پور، مهدیه، صادقی، صبا، و درخشنده، فاطمه. (1397). هنجار نمره نیزالانس دختران و پسران فارسی زبان دو گروه سنی 14-7 و 20-14 ساله شهر اصفهان. طب توانبخشی، 7(4 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/239907/fa

    Vancouver: کپی

    موسی پور مهدیه، صادقی صبا، درخشنده فاطمه. هنجار نمره نیزالانس دختران و پسران فارسی زبان دو گروه سنی 14-7 و 20-14 ساله شهر اصفهان. طب توانبخشی[Internet]. 1397؛7(4 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/239907/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه موسی پور، صبا صادقی، و فاطمه درخشنده، “هنجار نمره نیزالانس دختران و پسران فارسی زبان دو گروه سنی 14-7 و 20-14 ساله شهر اصفهان،” طب توانبخشی، vol. 7، no. 4 ، pp. 1–10، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239907/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button