مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

762
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش نظریه محور بر رفتار خودآزمایی پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی جنوب تهران

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 84

چکیده

 مقدمه: پیش بینی می شود که تا سال 2020 موارد ابتلای جدید به انواع سرطان 50 درصد افزایش یابد. یکی از سرطان ها که سلامت زنان و مردان را به خطر می اندازد, سرطان پستان است که شایع ترین سرطان در بین زنان و دومین عامل مرگ ومیر ناشی از سرطان در زنان دنیا است. امروزه انجام آزمون های تشخیصی و معاینات, می توانند نقش بسزایی در تشخیص سرطان ها بخصوص سرطان پستان در مراحل ابتدایی داشته باشد. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش نظریه محور بر رفتار خودآزمایی پستان در زنان است.مواد و روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه از نوع نیمه تجربی قبل و بعد با گروه شاهد, شامل زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی جنوب تهران, در سال 96-1395 بود. با توجه به معیارهای ورود به مطالعه نمونه ها به روش تصادفی ساده در دو گروه 47 نفری آزمون و 47 نفری شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه پژوهشگر ساخته مبتنی بر سازه های الگوی باور سلامت که در گروه آزمون و شاهد توزیع گردید و پس از انجام پیش آزمون بر اساس نتایج آن مداخله آموزشی در گروه آزمون در 4 جلسه به مدت 45 دقیقه انجام شد. تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر, تی زوجی, تی مستقل, مک نمار و ویلکاکسون انجام شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویرایش 23 استفاده گردید.یافته ها: در این مطالعه میانگین نمرات تمام سازه های الگوی باور سلامت به جز منافع درک شده در گروه آزمون, بعد از آموزش در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنی دار نشان داد.بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی بر اساس سازه های الگوی باور سلامت بر رفتار خودآزمایی پستان در زنان تاثیر داشته است, بدین رو به آموزش مبتنی بر این الگو پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مشهودکرمانچی، ناهید، جلیلی، زهرا، و محمودی مجدآبادی فراهانی، محمود. (1396). بررسی تاثیر آموزش نظریه محور بر رفتار خودآزمایی پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی جنوب تهران. پایش، 17(1)، 75-84. SID. https://sid.ir/paper/23993/fa

    Vancouver: کپی

    مشهودکرمانچی ناهید، جلیلی زهرا، محمودی مجدآبادی فراهانی محمود. بررسی تاثیر آموزش نظریه محور بر رفتار خودآزمایی پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی جنوب تهران. پایش[Internet]. 1396؛17(1):75-84. Available from: https://sid.ir/paper/23993/fa

    IEEE: کپی

    ناهید مشهودکرمانچی، زهرا جلیلی، و محمود محمودی مجدآبادی فراهانی، “بررسی تاثیر آموزش نظریه محور بر رفتار خودآزمایی پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی جنوب تهران،” پایش، vol. 17، no. 1، pp. 75–84، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23993/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button