مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,023
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بلاغت مقابله ای و بررسی فرا گفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 100

چکیده

 بررسی های گوناگون در زمینه مهارت نوشتن در زبان دوم نشانگر ضعف زبان آموزان در این مهارت است. زبان آموزان با وجود دانستن دستور و لغات از نوشتن انواع مختلف متون عاجز هستند. بررسی در زمینه بلاغت مقابله ای می تواند به زبان آموزان و مدرسان زبان دوم برای حل این مشکل اساسی کمک کند. همچنین فراگفتمان که از اصول و الگوهای بلاغی به شمار می رود و سبک های بلاغی نویسنده را نشان می دهد, نقش مهمی در پیشرفت و بهبود مهارت نوشتن ایفا می کند. این تحقیق سعی دارد با استفاده از مدل هایلند (2004), به بررسی نوع و بسامد فراگفتمان در 80 انشای توصیفی نوشته شده توسط فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب بپردازد و مشخص کند که هر گروه, از کدام نوع گفتمان با چه بسامدی استفاده می کند. نتایج حاصل نشان داد که این دو گروه در انشاهای توصیفی خود از همه انواع فراگفتمان های تبادلی و تعاملی (به جز نقش نماهای درون متنی) استفاده کرده اند. فارسی زبانان به ترتیب از گذاره ها, نقش نماهای نگرشی, معناهای رمزگونه, تقویت کننده ها و خودبیانی ها بیشترین استفاده را کرده اند و این در حالی است که گذاره ها, تقویت کننده ها, نقش نماهای نگرشی, خودبیانی ها و معناهای رمزگونه به ترتیب بیشترین کاربرد را در انشاهای توصیفی فارسی آموزان عرب دارند. همچنین نتایج حاصل, حاکی از آن است که تنوع انواع مختلف فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان بیشتر است. از این رو, انشاهای توصیفی آنان منسجم تر, زیباتر و جذاب تر است و قابلیت درک و تاثیرگذاری آنان به دلیل استفاده از انواع مختلف فراگفتمان بالاتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پهلوان نژاد، محمدرضا، و علی نژاد، بتول. (1391). بلاغت مقابله ای و بررسی فرا گفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 1(1)، 79-100. SID. https://sid.ir/paper/240617/fa

    Vancouver: کپی

    پهلوان نژاد محمدرضا، علی نژاد بتول. بلاغت مقابله ای و بررسی فرا گفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1391؛1(1):79-100. Available from: https://sid.ir/paper/240617/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا پهلوان نژاد، و بتول علی نژاد، “بلاغت مقابله ای و بررسی فرا گفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 1، no. 1، pp. 79–100، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240617/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button