مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,061
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,060
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل مجموعه کتاب های «زبان فارسی» از منظر نشانه شناسی فرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 68

چکیده

 این پژوهش, به تحلیل فرهنگ و آموزش آن در مجموعه کتاب های «زبان فارسی», تالیف صفارمقدم, می پردازد. به این منظور, رویکرد «نشانه شناسی فرهنگی مکتب تارتو- مسکو» به عنوان مبنای نظری این پژوهش در نظر گرفته شده و مفاهیم موجود در این رویکرد, نظیر «سپهر نشانه ای», «مرکز و حاشیه» و «متن» و نیز برخی الگوهای ارائه شده برای این رویکرد در زمینه فرهنگ و تعامل فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد. در این مقاله, همچنین, تبیین و الگویی نظری از آموزش زبان و فرهنگ پیشنهاد می گردد. در این الگوی پیشنهادی, فرایند آموزش و یادگیری زبان به مثابه گفتگویی فراگیر میان دو فرهنگ در نظر گرفته شده و نحوه تشکیل سپهر نشانه ای زبان تازه, در درون سپهر نشانه ای زبان «خود», با توجه به نوع جذب رمزگان های زبان تازه و نیز فراهم شدن زمینه رشد و در نهایت, استقلال نسبی این سپهر به منظور تولید متن و ارتباط زبانی توضیح داده خواهد شد. در ادامه, با استفاده از رویکرد «نشانه شناسی فرهنگی» و تبیین پیشنهادی برای آموزش زبان و فرهنگ, نحوه بازنمایی رمزگان های پوشاک, خوراک, مکان و جنسیت در ارتباط با «خود» و «دیگری» فرهنگی در این مجموعه کتاب ها بررسی و مشخصه های سوگیری, تکرار, حضور و غیاب سوژه و بسندگی رمزگانی به عنوان مشخصه های اصلی بازنمایی رمزگان های فوق, شناسایی و تحلیل می شوند. نتایج این تحلیل نشان می دهد نحوه بازنمایی ها در این مجموعه, چندان در جهت الگوی تعاملی «هم خود و هم دیگری» و گفتگوی فراگیر فرهنگی نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میردهقان، مهین ناز، سجودی، فرزان، و آقایی، حمید. (1392). تحلیل مجموعه کتاب های «زبان فارسی» از منظر نشانه شناسی فرهنگی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 2(1)، 37-68. SID. https://sid.ir/paper/240624/fa

    Vancouver: کپی

    میردهقان مهین ناز، سجودی فرزان، آقایی حمید. تحلیل مجموعه کتاب های «زبان فارسی» از منظر نشانه شناسی فرهنگی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1392؛2(1):37-68. Available from: https://sid.ir/paper/240624/fa

    IEEE: کپی

    مهین ناز میردهقان، فرزان سجودی، و حمید آقایی، “تحلیل مجموعه کتاب های «زبان فارسی» از منظر نشانه شناسی فرهنگی،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 2، no. 1، pp. 37–68، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240624/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button