مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,193
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کنش گفتاری درخواست: مقایسه فارسی زبانان و فارسی آموزان

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 107

کلیدواژه

تعدیل حاشیه ای (درونی/بیرونی)Q3

چکیده

 این مقاله به مقایسه میزان و نوع راهبردهای مستقیم, غیرمستقیم, و تعدیل های حاشیه ای به کار رفته توسط فارسی زبانان و فارسی آموزان در کنش گفتاری درخواست, در بافت های مختلف (با در نظر گرفتن میزان رسمیت, میزان آشنایی با مخاطب, و اهمیت موضوع درخواست) می پردازد. داده های این پژوهش, از طریق آزمون تکمیل گفتمان و مشاهده مستقیم گردآوری شده است. 80 فارسی زبان و 80 فارسی آموز 20 تا 30 ساله در دو سطح زبانی در این آزمون شرکت کردند. نتایج نشان دادند که رابطه معناداری بین میزان رسمیت و اهمیت موضوع درخواست, و میزان استفاده از تعدیل های حاشیه ای در درخواست های زبان آموزان وجود ندارد. البته زبان آموزان, بسته به میزان آشنایی با مخاطب, از تعدیل های حاشیه ای استفاده می کنند. این در حالی است که فارسی زبانان, بسته به هر سه متغیر, عملکرد متفاوتی دارند و این نشان دهنده آن است که فارسی آموزان از راهبردهای متناسب با موقعیت های مختلف آگاهی ندارند. از یافته های این پژوهش در زمینه آموزش زبان فارسی به این صورت می توان بهره برد که مواد درسی و نیز فعالیت های کلاسی باید به نحوی باشند که فارسی آموزان را برای موقعیت های گوناگون آماده کنند تا در مواقع لزوم بتوانند از راهبردهای مناسب بهره گیری نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مدرسی تهرانی، یحیی، و تاجعلی، محبوبه. (1391). کنش گفتاری درخواست: مقایسه فارسی زبانان و فارسی آموزان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 1(2)، 83-107. SID. https://sid.ir/paper/240628/fa

    Vancouver: کپی

    مدرسی تهرانی یحیی، تاجعلی محبوبه. کنش گفتاری درخواست: مقایسه فارسی زبانان و فارسی آموزان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1391؛1(2):83-107. Available from: https://sid.ir/paper/240628/fa

    IEEE: کپی

    یحیی مدرسی تهرانی، و محبوبه تاجعلی، “کنش گفتاری درخواست: مقایسه فارسی زبانان و فارسی آموزان،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 1، no. 2، pp. 83–107، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240628/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button