مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازخوردهای تصحیحی و پاسخ به آن ها در کلاس های فارسی آموزان خارجی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 56

چکیده

 طبق نظر بسیاری از محققان, بازخوردهای تصحیحی شفاهی در تسهیل و تسریع فرایند یادگیری زبان دوم نقش مهمی دارند. هدف از پژوهش حاضر, شناسایی انواع خطاهای زبان آموزان, انواع بازخوردهای مدرسان به خطاها و پاسخ های فوری زبان آموزان به آن بازخوردها و نیز تعیین بیشترین و کمترین بسامد آن ها در کلاس های آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم براساس الگوی لیستر و رانتا (1997) می باشد. به این منظور, پنج کلاس فارسی آموزی در سطوح پایه, میانی و پیشرفته و نیز شرکت کننده هایی متشکل از 5 مدرس ایرانی زبان فارسی و 57 فارسی آموز با ملیت های مختلف از طریق نمونه گیری احتمالی از نوع طبقه ای انتخاب شدند. در این پژوهش, 3420 دقیقه مشاهده کلاسی صورت گرفت که پس از متناسب سازی داده ها, 1620 دقیقه از آن ها به متن نوشتاری تبدیل شد. سپس انواع بازخوردهای مدرسان, انواع خطاهای فارسی آموزان و نیز, انواع پاسخ های فوری آن ها به بازخورد ها مشخص, و از نرم افزارهای رایانه ای مخصوصی برای تحلیل داده ها و طراحی «نمودار گردشی توالی اصلاح خطا» استفاده شد. پس از بررسی داده ها, معلوم شد که این پژوهش, از لحاظ بیشترین نوع بازخورد ارائه شده, یعنی «تصحیح غیرصریح» و نیز بیشترین پاسخ دهی فارسی آموزان به نوع بازخورد, یعنی بازخورد «فراخوانی», با پژوهش لیستر و رانتا (1997) همسو بوده, اما در مورد کم بسامدترین بازخورد و نیز کم بسامدترین پاسخ آنی زبان آموز به بازخورد مدرس, با پژوهش لیستر و رانتا (1997) همسو نبوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صحرایی، رضامراد، و اعتمادالاسلامی، مرضیه السادات. (1392). بازخوردهای تصحیحی و پاسخ به آن ها در کلاس های فارسی آموزان خارجی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 2(2)، 31-56. SID. https://sid.ir/paper/240636/fa

    Vancouver: کپی

    صحرایی رضامراد، اعتمادالاسلامی مرضیه السادات. بازخوردهای تصحیحی و پاسخ به آن ها در کلاس های فارسی آموزان خارجی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1392؛2(2):31-56. Available from: https://sid.ir/paper/240636/fa

    IEEE: کپی

    رضامراد صحرایی، و مرضیه السادات اعتمادالاسلامی، “بازخوردهای تصحیحی و پاسخ به آن ها در کلاس های فارسی آموزان خارجی،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 2، no. 2، pp. 31–56، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240636/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button