مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

483
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازیابی راهبردهای ایدئولوژیک در گفتمان کتاب های دانشگاهی، مطالعة کتاب های تاریخ ایران دوره میانه

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 75

چکیده

 هدف مقاله ارائة الگوی روش شناسی در خوانش انتقادی کتاب های دانشگاهی تاریخ است که از طریق مشخص کردن راهبردهای ایدئولوژیک در متن این آثار انجام شده است. بازیابی این مؤلفه ها نشان می دهد مؤلفان از چه فنون بیانی در بازنمایی واقع نمایانة کنش گران و رویدادهای تاریخی در تاریخ ایران دوره میانه استفاده می کنند, اما در عمل نگرش های همراه با ارزش داوری و خوانش ها و تفسیرهای معین از گذشته را در اثر خود به خواننده منتقل می کنند. مقاله حاضر رویکردی هنجاری به توصیف و تبیین نویسندگان بومی و غیربومی از تاریخ ایران در دوره مورد نظر و آشکار کردن تفاوت ها بین دیدگاه های این نویسندگان, با استفاده از ابزارهای تحلیل گفتمان وندایک است. به این منظور چهار سلسله که در چهار کتاب درسی بومی و دو کتاب مرجع غیربومی منعکس شده است, به عنوان پیکرة داده ها به صورت کمّی, کیفی و تطبیقی بررسی شده است. به این ترتیب کتاب های تاریخ بومی و غیربومی, از لحاظ وجود راهبردهای ایدئولوژیک در سه محور معنی, سبک و نحو مطالعه شد و با توجه به آمارهای به دست آمده, روشن شد که استفاده از راهبردهای ایدئولوژیک امری اجتناب ناپذیر در روایت تاریخ است. همچنین مشخص شد تفاوت هایی که در دیدگاه نویسندگان ایرانی و خارجی به عنوان «ما» و «آن ها» نسبت به تاریخ ایران وجود دارد, می تواند بر خوانش و بازنمایی رویدادهای تاریخی اثرگذار باشد. در روایت تاریخ, نویسندة بومی بیشتر بر ویژگی های مثبت ایرانیان, مانند رشادت ها و دلاوری ها, تأکید دارد در حالی که در نوشتار نویسندة غیربومی, ویژگی های منفی آنان مانند اختلاف طبقاتی و نزاع بین اقوام ایرانی منعکس شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طاهرزاده، مریم، ابوالحسنی چیمه، زهرا، و صیامیان گرجی، زهیر. (1398). بازیابی راهبردهای ایدئولوژیک در گفتمان کتاب های دانشگاهی, مطالعة کتاب های تاریخ ایران دوره میانه. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 23(44 )، 49-75. SID. https://sid.ir/paper/240856/fa

    Vancouver: کپی

    طاهرزاده مریم، ابوالحسنی چیمه زهرا، صیامیان گرجی زهیر. بازیابی راهبردهای ایدئولوژیک در گفتمان کتاب های دانشگاهی, مطالعة کتاب های تاریخ ایران دوره میانه. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1398؛23(44 ):49-75. Available from: https://sid.ir/paper/240856/fa

    IEEE: کپی

    مریم طاهرزاده، زهرا ابوالحسنی چیمه، و زهیر صیامیان گرجی، “بازیابی راهبردهای ایدئولوژیک در گفتمان کتاب های دانشگاهی, مطالعة کتاب های تاریخ ایران دوره میانه،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 23، no. 44 ، pp. 49–75، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240856/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button