مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

952
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,089
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش چند فرهنگی در کتاب های درسی فارسی (خوانداری) دوره ی آموزش ابتدایی ایران

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 174

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش چند فرهنگی در محتوای کتاب های درسی فارسی (خوانداری) دوره ی آموزش ابتدایی ایران است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی (استقرایی) استفاده شده است. روش نمونه گیری هدفمند و نمونه ی مورد نظر مشتمل بر کتاب های درسی فارسی کلیه ی پایه های دوره ی آموزش ابتدایی بوده است. واحد تحلیل (ثبت) در اینجا مضمون, تصویر و واحد زمینه ی کتاب درسی است. برای تعیین پایایی روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی, بازبینی مطالب در دو مرحله, یکی پس از این که بین 10-50 درصد مقوله بندی ها تکمیل شد و دیگری در پایان کار صورت گرفت. در این پژوهش پنج مقوله استخراج شد که عبارت اند از: معرفی و توجه به زبان مادری اقوام؛ معرفی مشاهیر؛ انعکاس سبک پوشش اقوام؛ سنن فرهنگی اقوام و معرفی میراث فرهنگی. تحلیل محتوای کیفی کتاب ها نشان می دهد که تنها ردپای فرهنگ مسلط در کتاب های درسی به چشم می خورد. نظام آموزشی همچنان به دنبال پیاده سازی الگوی همسان سازی فرهنگی است که منجر به قتل زبان ها و فرهنگ های اقوام ایرانی می شود, رویکردی که درواقع هیچ چشم اندازی ندارد و بیشتر نتیجه ی معکوس داشته و منجر به افزایش آگاهی اقوام از هویت و تاریخ و فرهنگ خویش می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هواس بیگی، فاطمه، صادقی، علیرضا، ملکی، حسن، و قادری، مصطفی. (1397). آموزش چند فرهنگی در کتاب های درسی فارسی (خوانداری) دوره ی آموزش ابتدایی ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی، 6(11 )، 141-174. SID. https://sid.ir/paper/241850/fa

    Vancouver: کپی

    هواس بیگی فاطمه، صادقی علیرضا، ملکی حسن، قادری مصطفی. آموزش چند فرهنگی در کتاب های درسی فارسی (خوانداری) دوره ی آموزش ابتدایی ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی[Internet]. 1397؛6(11 ):141-174. Available from: https://sid.ir/paper/241850/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه هواس بیگی، علیرضا صادقی، حسن ملکی، و مصطفی قادری، “آموزش چند فرهنگی در کتاب های درسی فارسی (خوانداری) دوره ی آموزش ابتدایی ایران،” نظریه و عمل در برنامه درسی، vol. 6، no. 11 ، pp. 141–174، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/241850/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button