در این پژوهش تجارب عمیق دانش آموزان پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی از اجرای طرح سنجش توصیفى به شیوه ی کیفى و از نوع پدیدارشناسى بررسی شد. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 9 دانش آموز، داده های اخذ شده به اشباع رسید. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده علاوه بر تحلیل دستی داده ها به روش اسمیت، از نرم افزار MAXQDA10 به عنوان یک شیوه کمکی در وارد کردن داده ها استفاده شد. یافته های حاصل از تجارب این افراد در 5 مضمون اصلى "ادراک مثبت از سنجش توصیفى "، "ادراک منفى از سنجش توصیفى "، "مناسب پایه های پایین"، "متضرر شدن دانش آموزان ضعیف" و " مورد پسند والدین دانش آموزان ضعیف" و چندین مضمون فرعى خلاصه شد. این یافته ها مى توانند تصویری گویااز چگونگى برنامه توصیفى در حال اجرا، معایب و مزایای آن در اختیار مسوولین و برنامه ریزان قرار دهد. تا در جهت رفع اشکالات و بهبود، حذف یا جایگزینی این طرح اقداماتى انجام دهند.