مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,783
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

995
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ماهیت علم: مطالعه موردی نگرش دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 156

چکیده

 دستیابی به سواد علمی هدف آموزش برنامه درسی علوم در نظام های آموزشی دنیا است. یکی از مهم ترین و اصلی ترین مولفه هایی که باعث افزایش سواد علمی در دانش آموزان می شود آموزش ماهیت علم است. هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران درباره ماهیت علم به عنوان مولفه سواد علمی می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده های روانشناسی- علوم تربیتی و علوم پایه دانشگاه تهران است که از این جامعه به شیوه نمونه گیری طبقه ای با رعایت نسبت ها (جنسیت و دانشکده) نمونه ای به حجم 779 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری نگرش دانشجویان به ماهیت علم, پرسشنامه ای بر اساس مبانی نظری پروژه 2061 طراحی گردید و اعتبار و روایی آن بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان می دهد که وضعیت میانگین درک ماهیت علم و ابعاد آن در دانشجویان, با وضعیت میانگین متوسط نمرات دارای تفاوتی معنادار است؛ همچنین نتایج آزمون مانووا نشان می دهد که بین سطوح عامل دانشکده (دانشکده علوم پایه و دانشکده روانشناسی - علوم تربیتی) در باب متغیر ماهیت علم تفاوت معنادار وجود دارد. یافته ها بیان می کند که دانشجویان داری درک پایینی از ماهیت علم و ابعاد آن می باشند که بر اساس تحلیل نتایج پژوهش های انجام گرفته علت آن را می توان در این عوامل جستجو کرد: عدم توجه به مولفه های ماهیت علم در تدوین و طراحی برنامه درسی آموزش علوم, دانش و درک پایین معلمان از ماهیت علم, عدم توسعه علم و فناوری در جامعه و حمایت ها ساختارهای اقتصادی, سیاستی و فرهنگی از علم و ارزش های آن. همچنین یافته ها نشان می دهد میزان درک ماهیت دانشجویان دانشکده علوم پایه از دانشجویان دانشکده روانشناسی - علوم تربیتی بالاتر است که علت آن را می توان در ماهیت رشته های درسی دانشجویان در دو دانشکده و میزان پرداختن به موضوعات درسی با محوریت علوم و ماهیت علم در برنامه درسی آن ها پیدا کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالملکی، صابر، درانی، کمال، کرمدوست، نوروزعلی، و صدرالاشرفی، مسعود. (1394). ماهیت علم: مطالعه موردی نگرش دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران. نظریه و عمل در برنامه درسی، 3(5 )، 133-156. SID. https://sid.ir/paper/241882/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالملکی صابر، درانی کمال، کرمدوست نوروزعلی، صدرالاشرفی مسعود. ماهیت علم: مطالعه موردی نگرش دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران. نظریه و عمل در برنامه درسی[Internet]. 1394؛3(5 ):133-156. Available from: https://sid.ir/paper/241882/fa

    IEEE: کپی

    صابر عبدالملکی، کمال درانی، نوروزعلی کرمدوست، و مسعود صدرالاشرفی، “ماهیت علم: مطالعه موردی نگرش دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران،” نظریه و عمل در برنامه درسی، vol. 3، no. 5 ، pp. 133–156، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/241882/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button