مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,540
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

945
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تدوین مهارت ها و صلاحیت های ICT مورد نیاز معلمان در فرایند آموزش و یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 146

چکیده

 هدف از این پژوهش, بررسی و تدوین مهارت ها و صلاحیت های مورد نیاز معلمان در زمینه کاربست ICT در آموزش و یادگیری می باشد. این مطالعه یک پژوهش توصیفی - پیمایشی می باشد که جمع آوری داده های آن به روش دلفی انجام شده است. بدین منظور از 10 نفر از کارشناسان و متخصصان برنامه درسی در حوزه فناوری های نوین از جمله ICT و مدرسان IT در بنیاد ICDL و دست اندرکاران هوشمند سازی مدارس, همچنین 25 معلم منتخب شاغل در مدارس هوشمند با ویژگی های, تجربه تولید محتوای الکترونیکی و سابقه کاربست ICT در کلاس, دعوت به همکاری و مشارکت در طرح شد. در مرحله اول متخصصان گویه ها را اولویت بندی کردند و عدد هر گویه را با توجه به مهم بودن و به ترتیب نیاز و اولویت کاربست معلم در کلاس درس مشخص نمودند. در این مرحله با توجه به پاسخ های متخصصان با انجام 2 آزمون (ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن) میزان توافق 10 استاد شرکت کننده و اعتبار اولویت های تعیین شده کل افراد شرکت کننده در طرح مشخص گردید. در مرحله دوم پس از اعمال اولویت های تعیین شده, جهت کسب حصول حداکثری توافق, گویه ها مجددا در اختیار مخاطبان طرح قرار گرفت و با توافق 95.48 درصدی به تایید رسید. یافته های پژوهش نشان می دهد در مرحله دوم نسبت به مرحله اول میانگین نمرات افزایش و متوسط انحراف معیار کاهش یافت که نشان از همگرا شدن نظرات مخاطبان شرکت کننده در طرح بود. کلیه ضرایب همبستگی در سطح آلفای 1 درصد معنا دار است که نشان از توافق بالا و روایی گویه های هر مولفه می باشد. نتیجه اینکه در این پژوهش مهارت های کاربست ICT به دو مولفه مهارت های عمومی و تخصصی و صلاحیت های کاربست ICT به سه مولفه شناختی, عملکردی و عاطفی با نظر متخصصان تعیین و اولویت بندی گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دوائی، شیرین، امام جمعه، سیدمحمدرضا، و احمدی، غلامعلی. (1392). بررسی و تدوین مهارت ها و صلاحیت های ICT مورد نیاز معلمان در فرایند آموزش و یادگیری. نظریه و عمل در برنامه درسی، 1(1)، 123-146. SID. https://sid.ir/paper/241908/fa

    Vancouver: کپی

    دوائی شیرین، امام جمعه سیدمحمدرضا، احمدی غلامعلی. بررسی و تدوین مهارت ها و صلاحیت های ICT مورد نیاز معلمان در فرایند آموزش و یادگیری. نظریه و عمل در برنامه درسی[Internet]. 1392؛1(1):123-146. Available from: https://sid.ir/paper/241908/fa

    IEEE: کپی

    شیرین دوائی، سیدمحمدرضا امام جمعه، و غلامعلی احمدی، “بررسی و تدوین مهارت ها و صلاحیت های ICT مورد نیاز معلمان در فرایند آموزش و یادگیری،” نظریه و عمل در برنامه درسی، vol. 1، no. 1، pp. 123–146، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/241908/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button