مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,216
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت زندگی، بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه مداخله ای

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: کمردرد مزمن یکی از معضلات پزشکی در دنیای امروز است که به طور جدی بر کیفیت زندگی افراد بشر تاثیر می گذارد به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد در فواصل زمانی قبل و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی طراحی و اجرا گردید.مواد و روش ها: مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی به روش سنجش قبل و بعد است که در طی آن تعداد 27 نفر از زنان مبتلا به کمردرد مراجعه کننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه ع. پ. تهران تحت مداخله برنامه مدون آموزشی قرار گرفتند. افراد در گروه های 6 تا 8 نفره در یک جلسه 4 ساعته با فیزیوتراپی و روانشناسی کمردرد آشنا شدند. یک و دو ماه بعد مشاوره تلفنی شده و به سوالات آن ها پاسخ داده می شد. 6 ماه بعد از مداخله مجددا پرسشنامه ها تکمیل گردید. جمع آوری داده ها به شیوه مصاحبه بود و داده ها از طریق آزمون تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین سنی افراد تحت مطالعه 51.62 با انحراف معیار 9.29 سال می باشد و میانگین و انحراف معیار مدت ابتلا به کمردرد و مدت درمان به ترتیب 148.59±26.37 و 63.44±58.81 می باشد. بین وجود درد سیاتیک و متغیرهای عملکرد جسمانی (p=0.02), محدودیت عملکرد جسمانی (p=0.01), درد جسمانی (p=0.01), محدودیت عملکرد روانی (p=0.03) اختلاف آماری معنادار وجود داشت. میانگین نمرات کیفیت زندگی در همه ابعاد بعد از مداخله افزایش داشته و در سه بعد درد جسمانی (p=0.004), سلامت عمومی(p=0.002)  و سلامت روانی (p=0.002) تفاوت معناداری را از نظر آماری با نمرات قبل از مداخله نشان می دهد.نتیجه گیری: به نظر می رسد ادغام برنامه مدون آموزشی توام با مشاوره تلفنی در فواصل زمانی 1 و 2 ماه بعد از مداخله در افزایش و پایداری تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء کیفیت زندگی افراد مورد مطالعه نقش مهمی را ایفا می نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طوافیان، صدیقه السادات، جمشیدی، احمدرضا، و شاه محمدی، شهره. (1393). کیفیت زندگی, بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه مداخله ای. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 2(1)، 49-56. SID. https://sid.ir/paper/242415/fa

    Vancouver: کپی

    طوافیان صدیقه السادات، جمشیدی احمدرضا، شاه محمدی شهره. کیفیت زندگی, بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه مداخله ای. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1393؛2(1):49-56. Available from: https://sid.ir/paper/242415/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه السادات طوافیان، احمدرضا جمشیدی، و شهره شاه محمدی، “کیفیت زندگی, بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه مداخله ای،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 2، no. 1، pp. 49–56، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242415/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button