مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

847
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی آموزش مبتنی بر تئوری بر مؤلفه های بهداشت روان در سالمندان

صفحات

 صفحه شروع 367 | صفحه پایان 375

چکیده

 زمینه و هدف: استرس, اضطراب و افسردگی از عوامل مهم بسیاری از آسیب های روانی و اجتماعی هستند. با توجه به آسیب پذیری سالمندان در برابر اثرات منفی این عوامل, برای کنترل این عوامل, مطالعه ی حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر مؤلفه های بهداشت روان در سالمندان صورت گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه ی تجربی, 100 سالمند (دو گروه 50نفره) با سن بالای 60 سال شرکت کردند. سالمندان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و مقایسه تقسیم شدند. اطلاعات براساس پرسش نامه ی استاندارد DASS نسخه ی 21 و پرسش نامه ی محقق ساخته, که روایی و پایایی آن تأیید شده, جمع آوری شد. طی 10 جلسه ی 70دقیقه ای, متناسب با سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده, به گروه مداخله آموزش داده شد. داده های دو گروه قبل و 8 هفته پس از مداخله ی آموزشی جمع آوری شد. سپس داده ها به وسیله ی نرم افزار SPSS نسخه ی 20 و آزمون های آماری کای اسکوئر, مان ویتنی, t مستقل و t زوجی تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: در این پژوهش میانگین نمره ی تمامی سازه ها (آگاهی, نگرش, هنجارهای انتزاعی, کنترل رفتاری درک شده) 8 هفته پس از آموزش در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر و میانگین نمره ی DASS (استرس, اضطراب, افسردگی) کمتر از گروه مقایسه بود (0/001>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش و تأثیر مثبت برنامه ی آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده درخصوص کنترل اضطراب, استرس و افسردگی, انتظار می رود با گنجاندن برنامه های آموزشی کارآمد در مراقبت از سالمندان, گامی در جهت ارتقای سلامت روان سالمندان و درنتیجه سلامت جامعه برداشته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سبحانی، آمنه، شهنازی، حسین، و مصطفوی، فیروزه. (1397). ارزیابی آموزش مبتنی بر تئوری بر مؤلفه های بهداشت روان در سالمندان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(4 )، 367-375. SID. https://sid.ir/paper/242472/fa

Vancouver: کپی

سبحانی آمنه، شهنازی حسین، مصطفوی فیروزه. ارزیابی آموزش مبتنی بر تئوری بر مؤلفه های بهداشت روان در سالمندان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(4 ):367-375. Available from: https://sid.ir/paper/242472/fa

IEEE: کپی

آمنه سبحانی، حسین شهنازی، و فیروزه مصطفوی، “ارزیابی آموزش مبتنی بر تئوری بر مؤلفه های بهداشت روان در سالمندان،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 4 ، pp. 367–375، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242472/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button