Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,262
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

937
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده نسبت به انتخاب نوع زایمان در زنان باردار

صفحات

 صفحه شروع 531 | صفحه پایان 539

چکیده

 مقدمه: به دلیل عوارض همراه با سزارین و آمار رو به افزایش سزارین در کشور, انتخاب یک شیوه آموزشی مناسب در جهت کاهش این روند حائز اهمیت است.روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی که بر روی 200 خانم باردار سه ماهه سوم بارداری با قصد یا تصمیم به سزارین انتخابی مراجعه کننده به متخصصان زنان و زایمان شهر زاهدان از زمستان 89 تا تابستان 90 با روش نمونه گیری غیراحتمالی انجام شد. پس از انجام پیش آزمون با پرسشنامه ای روا و پایا شده در دو گروه مداخله و کنترل, مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در گروه مداخله انجام شد. بعد از صرف زمان انتظار یک ماهه در هر دو گروه پس آزمون انجام شد. از آزمونهای t, کای اسکوئر و مدل رگرسیون لجستیک برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.نتایج: یافته ها اختلاف آماری معنی داری را بین تغییر نمرات آگاهی, نگرش, کنترل رفتار درک شده, هنجارهای ذهنی و درصد قصد رفتاری و رفتار (P<0.001) بین زنان باردار گروه مداخله و شاهد بعد از مداخله آموزشی نشان داد. همچنین نتایج آنالیز رگرسیون نشان داد که بیشترین پیش بینی کننده رفتار, دو سازه قصد رفتاری و کنترل رفتار درک شده است. در کل 22 درصد از خانم های گروه مداخله و 4 درصد از خانم های گروه کنترل, زایمان طبیعی نمودند و بیشترین انگیزه برای اطاعت را خانم ها به ترتیب پزشک, همسر و خودشان ذکر نمودند.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش با استفاده از تئوری رفتار برنامه ریزی شده تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش انتخاب زایمان طبیعی در جمعیت مورد مطالعه داشت. لذا با توجه به تاثیر آموزش بر اساس این تئوری پیشنهاد می شود سیاستی اتخاذ شود تا زنان باردار با قصد سزارین انتخابی بتوانند بسته های آموزشی بر اساس این تئوری را دریافت و در جلسات بحث گروهی حضور یابند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهرکی ثانوی، فریبا، نویدیان، علی، رخشانی، فاطمه، و انصاری مقدم، علیرضا. (1392). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده نسبت به انتخاب نوع زایمان در زنان باردار. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، 17(6)، 531-539. SID. https://sid.ir/paper/60145/fa

    Vancouver: کپی

    شهرکی ثانوی فریبا، نویدیان علی، رخشانی فاطمه، انصاری مقدم علیرضا. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده نسبت به انتخاب نوع زایمان در زنان باردار. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)[Internet]. 1392؛17(6):531-539. Available from: https://sid.ir/paper/60145/fa

    IEEE: کپی

    فریبا شهرکی ثانوی، علی نویدیان، فاطمه رخشانی، و علیرضا انصاری مقدم، “بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده نسبت به انتخاب نوع زایمان در زنان باردار،” مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، vol. 17، no. 6، pp. 531–539، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/60145/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا