مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,134
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ذهن آگاهی، سبک های مقابله ای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 105

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ذهن آگاهی, سبک های مقابله ای و هوش هیجانی با سلامت روانی بود. برای این منظور نمونه ای به تعداد 465 آزمودنی از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مازندران انتخاب شدند. از ابزارهای پرسشنامه ذهن آْگاهی, سبک های مقابله ای, هوش هیجانی و مقیاس سلامت عمومی شبرای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ذهن آگاهی با سبک های مقابله ای مساله مدار رابطه مثبت و معنی دار (P<0.01) و با سبک های مقابله ای هیجان مدار (P<0.01) رابطه منفی و معنی داری دارد. سبک های مقابله ای مساله مدار با سلامت روانی (نشانه هایی از افکار و احساسات نابهنجار) رابطه منفی و سبک های مقابله ای هیجان مدار با سلامت روانی (نشانه هایی از افکار و احساسات نابهنجار) رابطه مثبت دارد (P<0.01). ذهن آگاهی با سلامت روانی (نشانه های نظیر نشانه هایی از افکار و احساسات نابهنجار) و هوش هیجانی رابطه ندارد, و نیز بین هوش هیجانی و سلامت روانی رابطه معناداری یافت نشد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که 7 درصد از واریانس سبک های مقابله ای مساله مدار و 5 درصد از واریانس سبک های مقابله ای هیجان مدار از طریق ذهن آگاهی تبیین می شود. همچنین 10 درصد از واریانس سلامت روانی از طریق سبک های مقابله ای مساله مدار و 18 درصد از واریانس سلامت روانی از طریق سبک های مقابله ای هیجان مدار تبیین می شود. این نتایج نشان می دهد که سبک های مقابله ای هیجان مدار پیش بینی کننده بهتری برای سلامت روانی از جهت نشانه های منفی آن می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، محمد، زاهد، عادل، و گل پور، رضا. (1391). رابطه ذهن آگاهی, سبک های مقابله ای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 5(19)، 91-105. SID. https://sid.ir/paper/183483/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی محمد، زاهد عادل، گل پور رضا. رابطه ذهن آگاهی, سبک های مقابله ای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1391؛5(19):91-105. Available from: https://sid.ir/paper/183483/fa

    IEEE: کپی

    محمد نریمانی، عادل زاهد، و رضا گل پور، “رابطه ذهن آگاهی, سبک های مقابله ای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 5، no. 19، pp. 91–105، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183483/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button