مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,430
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,911
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد رویکرد بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت: مطالعه ای مروری (بازاریی اجتماعی سلامت)

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 130

چکیده

 زمینه و هدف: بازاریابی اجتماعی در طی چندین سال گذشته بارها در جهت تاثیر گذاری بر رفتار بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته شده است. این مقاله سعی دارد با مروری بر تجارب موجود در این زمینه وسعت کاربرد رویکرد بازاریابی اجتماعی, چگونگی کاربرد, میزان موفقیت در تغییر رفتارهای بهداشتی گزارش شده را بررسی نموده و از این طریق رهنمودهایی برای محققینی که تمایل به استفاده از این رویکرد در مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در آینده را دارند, ارائه نماید.مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه مروری است. ابتدا با استفاده از کلید واژه های اختصاصی در موتورهای جستجو شامل Google Scholar, Pu bmed, Sciencedirect, SID و بانک های مقالات علوم بهداشتی, مقالات و گزارش های مرتبط با کاربرد رویکرد بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت در ایران و جهان به دو زبان انگلیسی و فارسی استخراج گردید. داده ها سپس بر حسب اهداف مطالعه مورد تحلیل کیفی طبقه بندی شدند.یافته ها: گرچه محور عمده مطالعات تغذیه سالم بود؛ اما به موضوعاتی از قبیل بهبود سلامت قلب, استفاده از کلاه ایمنی, محافظت از خود در برابر نور خورشید نیز پرداخته شده است. در این مطالعات نتیجه بازاریابی اجتماعی نه تنها بر رفتار مصرف یک محصول خاص بلکه بر متغیرهای دیگری چون آگاهی, باورها و وضعیت سلامت نیز گزارش شده است. میزان موفقیت گزارش شده در تغییر رفتار بهداشتی افراد مورد مطالعه طیف نسبتا گسترده ای از کاهش 10 درصدی مصرف روغن جامد تا 30% افزایش در مصرف سس سویای غنی از آهن متغیر بوده است.نتیجه گیری: به نظر می رسد مداخلات ارتقاء سلامت با رویکرد بازاریابی اجتماعی درتغییر رفتارهایی که مستلزم استفاده از یک محصول بهداشتی و دسترسی به امکانات است و نیز بیشتر تحت تاثیر نگرش و تصمیم فردی است می تواند با موفقیت های ارزشمندی همراه باشد. مطالعات میزان موفقیت های مختلفی را گزارش کرده اند؛ اما هنوز خیلی روشن نیست که چرا میزان تغییر رفتارهای گزارش شده چنین تفاوت هایی رانشان می دهند و لذا مطالعات بیشتری لازم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی پندری، حسن، و کشاورزمحمدی، نسترن. (1393). کاربرد رویکرد بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت: مطالعه ای مروری (بازاریی اجتماعی سلامت). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 2(2)، 109-130. SID. https://sid.ir/paper/242539/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی پندری حسن، کشاورزمحمدی نسترن. کاربرد رویکرد بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت: مطالعه ای مروری (بازاریی اجتماعی سلامت). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1393؛2(2):109-130. Available from: https://sid.ir/paper/242539/fa

    IEEE: کپی

    حسن رضایی پندری، و نسترن کشاورزمحمدی، “کاربرد رویکرد بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت: مطالعه ای مروری (بازاریی اجتماعی سلامت)،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 2، no. 2، pp. 109–130، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242539/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button