مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

723
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی تأثیر ابعاد فرهنگ شهروندی بر رفتار فرهنگی سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی)

صفحات

 صفحه شروع 395 | صفحه پایان 412

چکیده

 در این پژوهش, رابطه ی فرهنگ سازمانی حاکم و تأثیر آن بر رفتار شهروندی سازمانی را با عملکرد اداری پردیس های دانشگاه فرهنگیان در استان مرکزی مطالعه می­ شود. بدین­ منظور, از پرسشنامه ی فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) شامل ابعاد چهارگانه ی مشارکتی, یکپارچگی, انعطاف پذیری و موفقیت در مأموریت, براساس طیف لیکرت و پرسشنامه ی رفتار شهروندی سازمانیاورگانوکانوسکی (1996) استفاده شده است. این پرسشنامه شامل ابعاد پنج گانه ی رفتار شهروندی سازمانی شامل 1. نوع دوستی, 2. وظیفه شناسی, 3. ادب و مهربانی, 4. جوانمردی و 5. فضیلت مدنی است. به علت محدودیت جامعه ی آماری, نمونه گیری انجام نشد و تحقیق به صورت تمام شمار انجام گرفت. با توجه به سطح سنجش گویه ها و متغیرها و همچنین تعداد نمونه, برای بررسی رابطه ی بین فرهنگ شهروندی و رفتار سازمانی از آزمون کندال استفاده شد و درنهایت نتایج زیر به دست آمد: رابطه­ ای مستقیم و معنادار بین عملکرد سازمانی و فرهنگ سازمانی وجود دارد؛ از میان مؤلفه های ابعاد شهروندی, تأثیر ادب و مهربانی بر مشارکت سازمانی در بالاترین سطح است؛ ابعاد نوع دوستی و وجدان, در بیشتر موارد با ابعاد فرهنگ سازمانی رابطه ی معنا دار ندارد. از این رو, فقط نوع دوستی در ثبات و یکپارچگی بعد فرهنگ سازمانی مؤثر است. وجدان نیز در رشد بعد انعطاف پذیری فرهنگ سازمانی تأثیرگذار است؛ ابعاد جوانمردی, رفتار مدنی و ادب و ملاحظه (از ابعاد شهروندی سازمانی) قطعاً موجب رشد همه ی ابعاد مشارکتی شامل ثبات, انعطاف پذیری و موفقیت در مأموریت فرهنگ سازمانی می شود. نتایج مدل رگرسیون هم نشان می دهد که مدل ارائه شده تا 14 درصد بیانگر فرهنگ سازمانی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسنی، رضاعلی، الحسینی، سیدمحمد، و انصاری، محمدرضا. (1397). مطالعه ی تأثیر ابعاد فرهنگ شهروندی بر رفتار فرهنگی سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 7(2 )، 395-412. SID. https://sid.ir/paper/242876/fa

    Vancouver: کپی

    محسنی رضاعلی، الحسینی سیدمحمد، انصاری محمدرضا. مطالعه ی تأثیر ابعاد فرهنگ شهروندی بر رفتار فرهنگی سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران[Internet]. 1397؛7(2 ):395-412. Available from: https://sid.ir/paper/242876/fa

    IEEE: کپی

    رضاعلی محسنی، سیدمحمد الحسینی، و محمدرضا انصاری، “مطالعه ی تأثیر ابعاد فرهنگ شهروندی بر رفتار فرهنگی سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی)،” مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، vol. 7، no. 2 ، pp. 395–412، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button