مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

491
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مولفه های ارشادگری، براساس تحلیل مضامین متون اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 164

چکیده

 تحقق اهداف فردی, سازمانی نهادی و اجتماعی تعریف شده برای هر نظام آموزشی و درعین حال غلبه بر چالش های آن نهایتا به توسعه شناختی, مهارتی و نگرشی فراگیران, وابسته است. ارشادگری به عنوان یکی از راهبرد های رویکرد تعاملی در یادگیری, با هدف کمک به فراگیر و حمایت او, درجهت دستیابی به اهداف آموزشی نقش مهمی ایفا می کند. هدف تحقیق حاضر, استخراج مولفه های ارشادگری در متون اسلامی است. با استفاده از روش تحلیل مضمون, نمونه ای از آیات, اقوال, سیره های عملی و دستورالعمل های انعکاس یافته در قرآن و نیز احادیث نقل شده از ائمه معصومین(ع) در کتب معتبر تعلیم وتربیت اسلامی و گزارش های تحقیقاتی به شیوه نظری انتخاب, تحلیل و مفاهیم شکل دهنده ارشادگری استخراج شدند. تحلیل داده ها در طی سه مرحله و با کاربرد روش تحلیلی اشتراوس و کوربین انجام شد. در مرحله اول؛ تعاریف, مفاهیم و ویژگی ها بررسی و بیش از 300 کد اولیه شناسایی و در مرحله دوم این کدها, درقالب دسته های بزرگ تر مفهومی, ذیل 25 مقوله اصلی طبقه بندی شدند. با هم سنجی و یکپارچه سازی این مقوله ها, نه مضمون محوری به عنوان مولفه های ارشادگری اسلامی ظهور یافت که شامل اسوگی, چالش انگیزی, مربی گری, مشاوره, حمایت گری, تشویق و تنبیه, تکریم و توجه, حسن خلق و تسهیل گری و شبکه سازی علمی حرفه ای بود. این نه مضمون محوری ارتباط تنگاتنگی با هم داشته و در متون اسلامی توامان ظهور می یابند که سازگار با جامعیت و یکپارچکی ذاتی دستورالعمل ها, احکام اسلامی و قضایای مطرح شده در متون وابسته است و کاربست این نتایج درعمل به پیوستگی, همخوانی و یکپارچکی جامعه, نظام آموزشی, عاملان آموزشی و فراگیران یاری می رساند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقوی، حسین، خاقانی زاده، مرتضی، و عبادی، عباس. (1398). مولفه های ارشادگری, براساس تحلیل مضامین متون اسلامی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27 (دوره جدید)(44 )، 139-164. SID. https://sid.ir/paper/243370/fa

    Vancouver: کپی

    تقوی حسین، خاقانی زاده مرتضی، عبادی عباس. مولفه های ارشادگری, براساس تحلیل مضامین متون اسلامی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1398؛27 (دوره جدید)(44 ):139-164. Available from: https://sid.ir/paper/243370/fa

    IEEE: کپی

    حسین تقوی، مرتضی خاقانی زاده، و عباس عبادی، “مولفه های ارشادگری, براساس تحلیل مضامین متون اسلامی،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 27 (دوره جدید)، no. 44 ، pp. 139–164، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243370/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button