مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,031
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مولفه های رشد اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه در چهارچوب فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 157

چکیده

 آموزش مفاهیم اخلاقی, در شکل گیری هویت و بهبود ارتباطات اجتماعی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد. بااین وجود, مطالعات انجام شده نشان می دهد ارزش های اخلاقی آنچنان که باید در وجود آنان نهادینه نشده است و دانش آموزان دچار بحران هویت, معنویت و اخلاق شده اند. ازاین رو, لازم است مولفه های رشد اخلاقی که بتواند نیازهای آموزش مفاهیم اخلاقی را در آنان برطرف سازد, تبیین شود. لذا هدف از پژوهش حاضر, تبیین مولفه های رشد اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه, در چهارچوب فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی است. پژوهش حاضر, با روش توصیفی, کتابخانه ای و استنادی صورت گرفت. جامعه موردبررسی در این پژوهش, اسناد مکتوب, تجارب جهانی, مبانی نظری و پیشینه های موجود در ارتباط با رشد اخلاقی و تعلیم وتربیت اسلامی بود و روش نمونه گیری به صورت هدف مند بوده و تا رسیدن به اشباع نظری داده ها ادامه یافت. یافته ها نشان می دهد با بررسی مبانی نظری مربوط به رشد اخلاقی و تعلیم وتربیت اسلامی, 388 مولفه رشد اخلاقی به دست آمد و با تحلیل و ادغام این تعداد مولفه, 7 مولفه اصلی و 14 مولفه فرعی رشد اخلاقی استخراج شد. ازجمله: 1. مولفه بازشناسی امور خوب از بد و کشاندن به سوی ارزش ها شامل مولفه های انتخاب و تصمیم گیری, بایدها و نبایدها و. . . بود, 2. مولفه استدلال گرایی و قضاوت درست شامل رسیدن به بینش, ایجاد درک درست و. . . بود. 3. مولفه شکفتن قابلیت ها شامل تعالی وجود, 4. مولفه اصول عام و فراگیر شامل اصول اخلاق قراردادی, 5. مولفه خودسازی و خودباوری شامل شهودگرایی و. . ., 6. مولفه حکمت عملی شامل رفتارهای انسانی, و 7. مولفه قانون مداری شامل توجه به قوانین و مقررات بود. نتایج به دست آمده نشان می دهد از میان مولفه های فرعی به دست آمده, مهم ترین نیاز, افزایش توجه به مولفه" اصول اخلاق قراردادی" است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس زاده، آذر، رنج دوست، شهرام، و عظیمی، محمد. (1399). تبیین مولفه های رشد اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه در چهارچوب فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 28 (دوره جدید)(47 )، 141-157. SID. https://sid.ir/paper/397362/fa

    Vancouver: کپی

    عباس زاده آذر، رنج دوست شهرام، عظیمی محمد. تبیین مولفه های رشد اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه در چهارچوب فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛28 (دوره جدید)(47 ):141-157. Available from: https://sid.ir/paper/397362/fa

    IEEE: کپی

    آذر عباس زاده، شهرام رنج دوست، و محمد عظیمی، “تبیین مولفه های رشد اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه در چهارچوب فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 28 (دوره جدید)، no. 47 ، pp. 141–157، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397362/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button