مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,173
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

888
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه ریزی آموزش عالی و چالشهای میان رشته ای شدن

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 79

چکیده

 میان رشته گرایی, علامتی از بحران رویکرد های سنتی به علم ورزی و مدلهای متعارف برنامه ریزی آموزشی ودرسی و ساختارهای معمول دپارتمانها وتخصص های دانشگاهی است. هدف از این مقاله, شناخت زمینه های پیدایی وبرآمدن میان رشته ای شدن, پیشرانهای آن, ظرفیتها ومحدودیتها و آسیب پذیری ها, و سرانجام الزامات وبایسته های آن با تاکید بر برنامه ریزی آموزش عالی است. روش تحقیق فراتحلیل کیفی تحقیقات قبلی به منظور افق گشایی برای فعالیتها و برنامه های دانشگاه وآموزش عالی در ایران به کار رفته است. هشت دسته عوامل موثر به شرح 1. تحولات ساختی–کارکردی در علم, 2. تحولات کلان پارادیمی, 3. تحولات فناوری اطلاعات وارتباطات, 4. تحولات انتظارات بیرونی از علم, 5. تحولات ناشی از کشش تقاضا, 6. عامل جهانی شدن, 7. تحولات نهادی و 8. عامل فناوری شناسایی شد. ظرفیت ها و محدودیتهای هر یک از رویکردهای رشته ای و میان رشته ای هم سنجی شد. علم جلودار سرحدی, علمی پیشرو در کران های نوپدید دانش بشری, رهیافتی پیشرو برای توسعه جهان اجتماعی با مرجعیت علم است و بدون پارادایم میان رشته ای و رویکرد شبکه ای قابل پی جویی نیست. با وجود کارایی های فراوان فعالیت میان رشته ای به دلیل معرض ها و آسیب پذیری ها, لازم است در این فعالیتها احتیاط کرد. هفت گروه از بایسته های راهبردی فعالیت های آموزشی و پژوهشی میان رشته ای به همراه ساز وکارهای اجرایی به دست آمد. میان رشته ای شدن مستلزم رویکرد فلسفه علم پیچیده ای است که تمایزات علم را با تشابهاتشان تالیف می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فراستخواه، مقصود. (1391). برنامه ریزی آموزش عالی و چالشهای میان رشته ای شدن. مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 1(1)، 55-79. SID. https://sid.ir/paper/243698/fa

    Vancouver: کپی

    فراستخواه مقصود. برنامه ریزی آموزش عالی و چالشهای میان رشته ای شدن. مطالعات برنامه ریزی آموزشی[Internet]. 1391؛1(1):55-79. Available from: https://sid.ir/paper/243698/fa

    IEEE: کپی

    مقصود فراستخواه، “برنامه ریزی آموزش عالی و چالشهای میان رشته ای شدن،” مطالعات برنامه ریزی آموزشی، vol. 1، no. 1، pp. 55–79، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243698/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button