مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

734
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی نقشه مفهومی برنامه ریزی راهبردی در توسعه دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 176 | صفحه پایان 201

چکیده

نقشه مفهومی به عنوان زیرساخت تدوین برنامه ریزی آموزشی استراتژیک در دانشگاه های جهان مورد توجه قرار گرفته؛ اما در دانشگاه های ایران از مبانی نظری مرتبط با آن غفلت شده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی نقشه مفهومی برای توسعه دانشگاه تلاش کرده است با بهره گیری از روش پژوهش آمیخته متوالی ناهمزمان اکتشافی (کیفی-کمی), برخی از مولفه های مهم و تاثیرگذار را مورد بررسی قرار داده و الگویی برای نقشه مفهومی ارائه دهد. با بررسی اسناد بالادستی مرتبط با برنامه های توسعه دانشگاه های بخش دولتی, مصاحبه با 54 عضو و توزیع پرسش نامه بین 205 نفر از مجموع 600 عضو هیات علمی از 53 گروه آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز, اطلاعات و داده های کیفی و کمی جمع آوری, تحلیل و تبیین گردید. شیوه جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در بخش اسناد بالا دستی به صورت تحلیل محتوا و در بخش کیفی با استفاده از روش کد گذاری اشتروس و کوربین, شامل سه مرحله (باز, محوری و انتخابی) انجام شد. در بخش کمی نیز پس از گردآوری داده ها با پرسش نامه محقق ساخته با 9 خرده مقیاس و 127 گویه که بر اساس اسناد بالادستی و نتایج مصاحبه اولیه, ساخته و روایی صوری و محتوایی و پایایی آن به تایید رسیده بود, با روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) تحلیل داده ها انجام شد. طبق نتایج, مولفه های اصلی نقشه مفهومی, عبارتند از: جو سازمانی حاکم بر دانشگاه, کارکردهای دانشگاه, مقبولیت و مشروعیت, و توسعه رشته ها و گروه های آموزشی, که شناسایی شدند و بر اساس اهمیت در قالب مدلی از نقشه مفهومی برای دانشگاه ارائه شدند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، سمانه، پارسا، عبداله، مهرعلی زاده، یداله، و شاهی، سکینه. (1398). طراحی الگوی نقشه مفهومی برنامه ریزی راهبردی در توسعه دانشگاه. مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 7(15 )، 176-201. SID. https://sid.ir/paper/243711/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی سمانه، پارسا عبداله، مهرعلی زاده یداله، شاهی سکینه. طراحی الگوی نقشه مفهومی برنامه ریزی راهبردی در توسعه دانشگاه. مطالعات برنامه ریزی آموزشی[Internet]. 1398؛7(15 ):176-201. Available from: https://sid.ir/paper/243711/fa

    IEEE: کپی

    سمانه سلیمی، عبداله پارسا، یداله مهرعلی زاده، و سکینه شاهی، “طراحی الگوی نقشه مفهومی برنامه ریزی راهبردی در توسعه دانشگاه،” مطالعات برنامه ریزی آموزشی، vol. 7، no. 15 ، pp. 176–201، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243711/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button