مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

789
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر پیش آموزی بر بار شناختی درونی، یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: توجه به نظریه بار شناختی و فنون بهینه سازی انواع بار شناختی در طراحی محتوای چند رسانه ای های آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر, بررسی اثر پیش آموزی بر بار شناختی درونی, یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری در درس فیزیولوژی بود.روش ها: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل می دادند. از این تعداد, 32 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش (17 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. مواد و ابزارهای پژوهش شامل محتوای چند رسانه ای های آموزشی دارای اثر پیش آموزی (گروه آزمایش) و بدون اعمال اثر پیش آموزی (گروه کنترل), آزمون های یادگیری (پیش آزمون و پس آزمون) و مقیاس سنجش بار شناختی درک شده توسط دانشجویان بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری t مستقل و تحلیل کواریانس (آنکوا) از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش بار شناختی درونی کمتری (M=3.41, SD=1.86) را نسبت به گروه کنترل (M=5.03, SD=1.77) تجربه کردند, 0.017=p, یادگیری (M=14.71, SD=3.42) بیشتری نسبت به گروه کنترل (M=11.60, SD=3.04) داشتند, 0.008=p, و از بهره وری آموزشی (M=0.55, SD=0.99) بیشتری نسبت به گروه کنترل (M=-0.63, SD=0.98) برخوردار بودند (0.002=p).نتیجه گیری: اعمال اثر پیش آموزی در محتوای چند رسانه ای آموزشی منجر به کاهش بار شناختی درونی تجربه شده توسط یادگیرندگان, افزایش یادگیری و بهره وری آموزشی آنان می شود. بنابراین, توصیه می شود طراحان چند رسانه ای های آموزشی از فنون کاهش بار شناختی درونی جهت افزایش یادگیری و بهره وری آموزشی استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، وحید، مرادی مخلص، حسین، قاسم تبار، سیدعبداله، و قراباغی، حسن. (1396). بررسی اثر پیش آموزی بر بار شناختی درونی, یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(3 )، 38-46. SID. https://sid.ir/paper/244457/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی وحید، مرادی مخلص حسین، قاسم تبار سیدعبداله، قراباغی حسن. بررسی اثر پیش آموزی بر بار شناختی درونی, یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1396؛9(3 ):38-46. Available from: https://sid.ir/paper/244457/fa

    IEEE: کپی

    وحید صالحی، حسین مرادی مخلص، سیدعبداله قاسم تبار، و حسن قراباغی، “بررسی اثر پیش آموزی بر بار شناختی درونی, یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 9، no. 3 ، pp. 38–46، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244457/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button