مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

760
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش منظر باستان شناسی (بازسازی لایه های ادراکی و اکولوژیکی)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 26

چکیده

 منظر, نمونه ای از دیدگاه صریح رابطه ی انسان با خود و جهان پیرامون او در طول تاریخ است؛ به شهر و زمین به عنوان مکانی برای زندگی و مکانی مبهم از حافظه ی جهان. آنچه که امروز در محیط ما می گذرد چیزی جز رابطه ی بستر طبیعی و مردمانش طی زمان نبوده و این رابطه منجر به درک تمامی اتفاقاتی می شود که در آن رخ می دهد. منظرباستانی, بستری از طبیعت در جوامع انسانی است که در طول زمان به واسطه ی فعالیت های بشری تغییر یافته و شکل گرفته است. منظری که حاصل تلفیق فعالیت های انسان و طبیعت است و این مناظر نمایانگر تکامل جوامع بشری طی زمان اند که در اثر بازدارنده های فیزیکی, ویژگی های محیط طبیعی و عوامل درونی و بیرونی فرهنگی, اقتصادی و اجتماعی خلق شده اند. آن ها نشانه های متنوعی از اثرات متقابل انسان و محیط طبیعی را دربر می گیرند و شامل منطقه ی جغرافیایی با فردی خاص یا یک فعالیت یا واقعه ی تاریخی مرتبط شده می باشند؛ بطوری که بیانگر رابطه ی متعادل بین فرهنگ و طبیعت است. در این مقاله, مسئله ی اصلی نحوه ی خوانش مناظر باستان شناسی است. هدف دستیابی به تکنیک های خوانش منظر است, که نیاز به توضیح مفاهیم و روش شناسی, با استفاده از کار نظری و تجربی دارد. از این رو مشاهده و درک تأثیرات فرهنگی گذشته در تکامل قلمرو و سازگاری گروه هایی ست که در آنجا زندگی می کردند, می باشد. در اصل این تکامل فرهنگی به درک برخی از عناصر, که حاصل تغییرات در گروه های فرهنگی مرتبط با محیط زیست و تأثیر آن در منظر بوده, مورد توجه قرار می گیرد. مهم ترین پرسش, چگونگی خوانش این مناظر است و این که چگونه می توانیم با تحلیل ساختار لایه های اکولوژیکی و ادراکی به مِتُدی برای بازسازی و درنهایت خوانش مناظر باستان شناسی دست یابیم؟ براساس این سلسله مراتب, روش شناخت صحیح ارزش های منظر, شناسایی و بررسی مؤلفه های سازنده ی منظر, تشخیص اولویت ها و بررسی ارتباطات میان آن ها, درنظر گرفتن منطقه ی باستانی و محیط پیرامونش به عنوان یک کل منسجم, توجه به اجزای محیطی, مانند: پوشش گیاهی, حیات وحش جانوری, عناصر مصنوع بشر, جامعه ی محلی و فعالیت هایشان, به همراه شناخت لایه های ادراکی (به کارگیری حواس) و نیز تجزیه و تحلیل اجزاء با درنظر گرفتن یک کل همگن و. . . با توجه به مکان و زمان باید مدنظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، فاطمه، و ایرانی بهبهانی، هما. (1398). خوانش منظر باستان شناسی (بازسازی لایه های ادراکی و اکولوژیکی). پژوهش های باستان شناسی ایران (نامه باستان شناسی)، 9(22 )، 7-26. SID. https://sid.ir/paper/245044/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری فاطمه، ایرانی بهبهانی هما. خوانش منظر باستان شناسی (بازسازی لایه های ادراکی و اکولوژیکی). پژوهش های باستان شناسی ایران (نامه باستان شناسی)[Internet]. 1398؛9(22 ):7-26. Available from: https://sid.ir/paper/245044/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حیدری، و هما ایرانی بهبهانی، “خوانش منظر باستان شناسی (بازسازی لایه های ادراکی و اکولوژیکی)،” پژوهش های باستان شناسی ایران (نامه باستان شناسی)، vol. 9، no. 22 ، pp. 7–26، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245044/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button